Η Illmor Engineering εξελίσσει ένα νέο κινητήρα εναρμονισμένο στο περιβόητο downsizing χρησιμοποιώντας από το παρελθόν τον «πεντάχρονο» κινητήρα του Schmitz…
Επαναστατικό σαν ιδέα, μένει να το δούμε να υλοποιείται το project της Illmor Engineering το οποίο έχει να κάνει με ένα 3κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 700 κ.εκ. που αποδίδει 130 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. και 166 Nm ροπής στις 5.000 σ.α.λ. Η βρετανική εταιρία ισχυρίζεται πως με την αύξηση της χωρητικότητας και την βελτίωση των βαλβίδων, turbo και επιμέρους εξαρτημάτων η ισχύς μπορεί να ανέλθει στους 150 ίππους με ταυτόχρονη μείωση 20% του συνολικού βάρους. Ο Steve O’Connor, ο σχεδιαστής του κινητήρα, λέει πως αυτή είναι μόνο η αρχή. ΟΚ… στήβι, αλλά να τον δούμε στην παραγωγή, γιατί από project άλλο τίποτα…
Το ρεζουμέ στον κινητήρα της Illmor έχει να κάνει με την πεντάχρονη λειτουργία του που εξασφαλίζει έως και 5% μικρότερη κατανάλωση (συνολικά 226 g/kWh) από ένα αντίστοιχο κινητήρα άμεσου ψεκασμού. Πως γίνεται αυτό; Βελτιώνοντας την θερμοδυναμική απόδοση και λειτουργώντας με μεγάλο λόγο συμπίεσης (14,5:1) πλησιάζοντας αυτόν των diesel.
Οι δύο από τους τρεις κύλινδρους λειτουργούν σε υψηλή πίεση (HP ή High Pressure) και σε τετράχρονο κύκλο με τον εκκεντροφόρο να γυρίζει στη μισή ταχύτητα από ότι ο στροφαλοφόρος. Τα καυσαέρια τους κατευθύνονται στον μεγαλύτερο μεσαίο κύλινδρο που λειτουργεί σε χαμηλότερη πίεση (LP ή Low Pressure) με τον εκκεντροφόρο του να γυρίζει με τις ίδιες στροφές με τον στροφαλοφόρο. Στον μεσαίο κύλινδρο γίνεται ο «5ος χρόνος» χωρίς να γίνεται καμία ανάφλεξη. Στο μόνο που χρησιμεύει είναι η παραγωγή έργου από την εκτόνωση των συσσωρευμένων καυσαερίων σε κάθε περιστροφή του στρόφαλου. Έτσι, στο συνολικό βαθμό εκτόνωσης του κινητήρα συνυπολογίζεται η εκτόνωση των κυλίνδρων HP με εκείνη του κυλίνδρου LP.
Η αρχή λειτουργίας βασίζεται στον κινητήρα Schmitz ενώ μία ωραία αναφορά θα βρείτε εδώ. Οι χρόνοι γίνονται ως εξής:
1. Εισαγωγή αέρα/καυσίμου στους ακραίους κυλίνδρους HP
2. Συμπίεση στους δύο κυλίνδρους HP
3. Καύση και εκτόνωση στους κυλίνδρους HP
4. Εξαγωγή καυσαερίων από τους κυλίνδρους HP και εισαγωγή/εκτόνωση στον μεγαλύτερο κύλινδρο LP
5. Εξαγωγή στον κύλινδρο LP και παραγωγή επιπλέον έργου
Οι δύο κύλινδροι HP επικοινωνούν μέσω αυλών με τον κύλινδρο LP. Το όλο concept δεν σας θυμίζει κάτι από τον κινητήρα της Scuderi;
Η Illmor ιδρύθηκε το 1984 από τους Mario Illien, Paul Morgan και Roger Penske. H ιστορία της ξεκίνησε σχεδιάζοντας και εξελίσσοντας κινητήρες για IndyCars και στη συνέχεια συνεργάσθηκαν με αμερικανικές εταιρίες και πολύ στενά με την Mercedes-Benz με αποκορύφωμα την συνεργασία τους στην F1 από το 1993 (αν θυμάμαι καλά αργότερα έτρεχαν και δεν έφταναν τότε οι Γερμανοί με τους κινητήρες που είχαν κράμα βηρυλλίου και την απαγόρευση του από την FIA). Σήμερα η Ilmor Engineering απασχολεί περίπου 50 υπαλλήλους στις εγκαταστάσεις της στη Βρετανία και ένα μέρος της ανήκει στην Mercedes-Benz αποτελώντας προμηθευτή κινητήρων στην F1.