Είναι το supercar που εκπροσωπεί το αμερικανικό όνειρο της κατάκτησης του ρεκόρ του ταχύτερου αυτοκινήτου στον κόσμο.
H Hennessey λιγουρεύεται εδώ και καιρό το ρεκόρ ταχύτητας και με το F5 Venom έχει ως στόχο να ξεπεράσει τα 500 χλμ./ώρα. Και για αυτό το λόγο η αμερικανική εταιρία θα προχωρήσει στην κατασκευή 24 αυτοκινήτων ώστε να μπορεί το Venom F5 να θεωρηθεί μοντέλο παραγωγής και να πιστοποιηθεί το ρεκόρ. Το κάθε ένα θα κοστίζει περίπου 1,73 εκατομμύρια δολάρια!
Η μεγάλη είδηση είναι πως αυτή την φορά η εταιρία του John Hennessey δεν χρησιμοποίησε ένα έτοιμο πλαίσιο από την Lotus, όπως συνέβη στην περίπτωση του Venom GT. Αυτή τη φορά εξέλιξε ένα δικό της από ανθρακονήματα που σε βάρος δεν ξεπερνά τα 86 κιλά. Το συνολικό είναι στα 1.385.
Ο V8 των 6,6 λίτρων εδράζεται σε ξεχωριστό αλουμινένιο υποπλαίσιο και χάρη σε δύο turbo με μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης στα 1,58 bar η ισχύς φτάνει τους 1.843 ίππους με ροπή στα 1.617 Nm. Τα οποία περνούν στους πίσω τροχούς μέσω ενός σειριακού αυτόματο κιβωτίου με επτά σχέσεις.
Οι επιδόσεις εντυπωσιάζουν αφού το 0-100 χλμ./ώρα είναι υπόθεση 2,6 δευτερολέπτων, το 0-200 δεν διαρκεί πάνω από 4,7 δλ., ενώ το 0-300 είναι στα 8,4 δλ. Ουπς, υπάρχει και 0-400 που ολοκληρώνεται στα 15,5 δλ.!
Όσο για την τελική η Hennessey την δίνει πάνω από τα 500 χλμ./ώρα. Και για να δούμε αν τελικά θα ξεπεράσει την τελική της Bugatti Chiron ή αν στην καλύτερη πάρει τα σκήπτρα από το SSC Tuatara. Η απόπειρα θα γίνει του χρόνου σε μια ευθεία του αεροδιαστημικού κέντρου της NASA στο ακρωτήριο Κένεντι.
Hennessey Venom F5 – technical specification
Configuration | |
Rear-mid-engine coupé | |
LHD and RHD available | |
Rear-wheel drive | |
Dimensions | |
Length | 4,666mm (183.7 inches) |
Width (excluding mirrors) | 1,960mm (77.2 inches) |
Width (including mirrors) | 1,971mm (77.6 inches) |
Height (from ground) | 1,131mm (44.5 inches) |
Wheelbase | 2,800mm (110.2 inches) |
Front track | 1,574mm (77.6 inches) |
Rear track | 1,584mm (62.0 inches) |
Dry weight | 1,360kg (2998lb) |
Kerb weight | 1,385kg (3053lb) |
Ride height (adjustable) | LOW: Front 75mm (3 inches) / Rear 85mm (3.3 inches) |
– using HLS | HIGH: Front 140mm (5.5 inches) / Rear 160mm (6.3 inches) |
Engine | |
Name / type | Hennessey V8 twin turbo ‘Fury’ |
Configuration | V8 |
V-angle | 90° |
Capacity | 6,555cc |
Bore | 104.8mm (4.1 inches) |
Stroke | 95.3mm (3.8 inches) |
Compression ratio | 10:1 |
Max power | 1817HP @ 8,000rpm |
Power-to-weight ratio | 1,298HP per ton (1.34HP per kg) |
Max torque | 1,617Nm (1,193lb-ft) @ 5,000rpm |
Maximum rpm | 8,200rpm (8,500rpm F5 mode) |
Valve train | Pushrod & Rocker |
Turbocharger | Precision ball bearing twin turbochargers (76mm billet aluminium compressor wheels) |
Exhaust system | Stainless steel |
Lubrication system | Dry sump |
Engine block | Cast iron |
Cylinder heads | Aluminium cylinder heads with canted titanium intake valves |
Connection rods | Forged steel |
Valves | Inconel exhaust valves with dual valve springs |
Total engine weight | 280kg (617lb) |
Power density | 277HP-per-litre |
Performance | |
0 – 100kph (0-62mph) | 2.6 |
0 – 200kph (0-124mph) | 4.7 |
0 – 300kph (0-186mph) | 8.4 |
0 – 400kph (0-249mph) | 15.5 |
Top speed | > 500kph (>311mph) |
Transmission | |
Configuration | Longitudinal |
Gear change | Semi-automatic with paddle shift |
Clutch | Single clutch (240mm / 9.4-inch diameter) |
Ratios | |
First | 3.133 |
Second | 2.100 |
Third | 1.520 |
Fourth | 1.172 |
Fifth | 0.941 |
Sixth | 0.784 |
Seventh | 0.675 |
Reverse | 2.875 |
Final drive | 3.167 |
Differential | CIMA |
Driveline | Bespoke steel. Outboard CV joint inboard tripod joint |
Monocoque and chassis | |
Monocoque construction | Carbon fibre |
Monocoque weight | 86kg (190lb) |
Body panel construction | Carbon fibre |
Front suspension | Double wishbone independent with fully adjustable coil over Penske dampers |
Rear suspension | Double wishbone independent with fully adjustable coil over Penske dampers |
Steering | Rack and pinion with electric power assistance |
Hubs and bearing carriers | Unitary hub with 5 studs |
Wheels | Forged aluminium alloy |
Front – 19-inch x 9.5-inch | |
Rear – 20-inch x 12-inch | |
Tyres | Michelin Pilot Sport Cup 2 |
Front – 265 / 35 ZR19 | |
Rear – 345 / 30 ZR20 | |
Brakes | |
Front brakes | 390mm diameter x 34mm carbon ceramic |
Bespoke 6-piston calliper | |
Rear brakes | 390mm diameter x 34mm carbon ceramic |
Bespoke 4-piston calliper | |
Aerodynamics | |
Drag coefficient | 0.39Cd |
Front splitter | Carbon fibre gloss (satin as an option) |
Rear diffuser | Carbon fibre gloss (satin as an option) |
Aero | Track pack available |
Driver aids | 5 vehicle mode selection (Sport, Wet, Drag, Track, F5) |
Traction control system with limited ESP | |
Engine power limitation dependant on rear wheel traction | |
Launch control | |
Steering wheel | Carbon fibre with leather side grips. Aluminium paddle shift levers |
Pedals | Machined aluminium |
Gear change | Paddle-shift with fully automatic or manual functionality |
Information screens | |
Driver display | 7.0-inch interactive display |
Infotainment | 9.0-inch Alpine interactive touchscreen with Apple Car Play, and Android Auto |
AC Control | 1.3-inch touchscreen with twist and swipe feature for fan, and temp control |