Δοκιμάζουμε τα πρώτα Jeep που ως plug-in υβριδικά μπορούν να κινούνται περιστασιακά δίχως να καίνε στάλα βενζίνης. Πόσο «τζιπ» εξακολουθούν να είναι;
Τα Renegade 4xe και Compass 4xe είναι τα πρώτα Jeep που μπαίνουν και στην πρίζα δίχως να καταναλώνουν σταγόνα βενζίνης. Θεωρητικά, για τα πρώτα 50 χιλιόμετρα αφού δεν είναι πλήρως ηλεκτρικά, αλλά plug-in υβριδικά. Από τεχνικής πλευράς το σύστημα και των δύο αυτοκινήτων βασίζεται σε έναν turbo βενζινοκινητήρα 1,3 λίτρων. Στην περίπτωση της βασικής έκδοσης με την μεικτή ισχύ των 190 ίππων, ο κινητήρας αποδίδει 130 ίππους. Αυτής της διάταξης είναι και τα δυο Jeep της δοκιμής μας, ενώ υπάρχουν και οι ισχυρότερες με τους συνολικά 240 ίππους (εδώ ο κινητήρας βενζίνης έχει 180 ίππους).
Σε κάθε περίπτωση υπάρχει αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων με μετατροπέα ροπής, ενώ στον κινητήρα υπάρχει συνδεδεμένο και ένα ηλεκτρικό μοτεράκι που λειτουργεί παθητικά ως γεννήτρια. Από εκεί και πέρα, στον πίσω άξονα βρίσκεται ένα ηλεκτρικό μοτέρ 60 ίππων που συνδυάζεται με μια μπαταρία 11,4 kWh, η οποία βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα.
Για το plug-in σύστημα υπάρχουν τρεις λειτουργίες. Στην Hybrid υπάρχει η βέλτιστη ανάμεσα στο κινητήρα καύσης και το ηλεκτρικό μοτέρ για υβριδική κίνηση. Αυτή είναι και η βασική υβριδική επιλογή κίνησης για τα δύο Jeep 4xe, με ανάκτηση ενέργειας. Για πιο εξεζητημένες καταστάσεις υπάρχει το Electric, για καθαρή ηλεκτροκίνηση που θεωρητικά φτάνει τα 50 χλμ. (και σε ταχύτητες έως 130 χλμ./ώρα).
Πρακτικά, είναι ελάχιστα λιγότερα και αρκεί για ένα τυπικό δρομολόγιο στην πόλη (αν και η μπαταρία αδειάζει σχετικά γρήγορα λόγω και του βάρους) και την κίνηση αναλαμβάνει μόνο το πίσω μοτέρ με το μπροστινό σβηστό. Όταν η μπαταρία αδειάσει ή ο οδηγός κάνει kick-down, τότε το σύστημα επιστρέφει στο Hybrid. Μια επιλογή που χρησιμοποίησα ελάχιστα είναι η E-Save, για την διατήρηση του φορτίου της μπαταρίας ή τη φόρτιση της έως το 80%.
Σε σχέση με τις μη υβριδικές τους εκδόσεις τους και αν εξαιρέσουμε την περιστασιακή ηλεκτροκίνηση, στον δρόμο και στον τρόπο που κινούνται τα δύο Jeep 4xe δεν έχουν μεγάλες διαφορές, προσφέροντας πολύ καλές επιδόσεις και παρά τα επιπλέον 130-200 κιλά τους. Σον αυτοκινητόδρομο η ποιότητα κύλισης είναι εξίσου καλή και παρά τους κάποιους μικρούς αεροδυναμικούς θορύβους στις υψηλότερες ταχύτητες, ενώ μόνο όταν το μοτέρ πιεστεί κάνει θόρυβο.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν τέσσερα προγράμματα κίνησης του Selec-Terrain: τα Auto, Sport, Snow και Sand/Mud. Συν αυτά της τετρακίνησης με τις επιλογές 4WD Lock και 4WD Low. Πρακτικά, στην τετρακίνηση των δύο Jeep 4xe η κίνηση μεταφέρεται κατά βάση στους πίσω τροχούς (με ενσωματωμένο διαφορικό e-axle), κάτι που γίνεται αντιληπτό π.χ. στην γρήγορη εκκίνηση στο βρεγμένο.
Σε ένα συμβατικό μηχανικό σύστημα με άξονα μετάδοσης υπάρχει περίπτωση π.χ. να σπινάρουν οι μπροστινοί τροχοί και μετά να υπάρξει μεταφορά στους πίσω (εδώ εξαρτάται και το πρόγραμμα). Έτσι, σε ένα μηχανικό σύστημα η συνεργασία των δύο αξόνων θα έλεγα πως είναι πιο αρμονική και άμεση.
Παρά ταύτα, σε κάθε περίπτωση η by-wire τετρακίνηση στα plug-in υβριδικά Jeep πραγματικά δουλεύει και είναι αποτελεσματική (έστω και αν κάποιες φορές η μετάδοση αντιδρά κάπως άργαμπα), τόσο σε μια παγωμένη ανηφόρα όσο στην λάσπη και στο χώμα. Δίχως φυσικά να ξεχνάμε την επιλογή με το “κοντό” και το “κλείδωμα” για τις πολύ δύσκολες καταστάσεις.
Σχετικά με την κατανάλωση και σε μεικτές συνθήκες δίχως να φορτίσω την μπαταρία κατέγραψα στο μερικώς ψηφιακό πίνακα οργάνων γύρω στα 5-6 λίτρα/100 χλμ./ώρα για το Renegade και 6-7 λίτρα για το Compass. Τιμές που σαφώς είναι χαμηλότερες από εκείνες των Jeep δίχως το plug-in σύστημα.
Βέβαια, η κατανάλωση μπορεί να πέσει κάτω από το μισό, ίσως και πιο κάτω, αν ο οδηγός φορτίζει τακτικά την μπαταρία (2 ώρες με wallbox, 5 σε σπιτική πρίζα). Κάτι όμως που σπάνια κάνει κάποιος λόγω κυρίως της μικρής προσφερόμενης ηλεκτρικής αυτονομίας. Για όποιον πάντως καταφέρνει και το κάνει τότε μπορεί να ξεκινά την μέρα του με 40+ ηλεκτρικά χιλιόμετρα και μετά ότι άλλο «κάψει» υβριδικά.
Από πλευράς χώρων η μπαταρία «καταλαμβάνει» από το πορτμπαγκάζ 20 λίτρα προσφέροντας συνολικά 330 λίτρα. Κατά τα υπόλοιπα υπάρχει η οθόνη αφής 8,4’’ της κεντρικής κονσόλας με τις σχετικές πληροφορίες και για το υβριδικό σύστημα.
Ολοκληρώνοντας, τα PHEV είναι ενδιαφέροντα τεχνολογικά αυτοκίνητα και με την σωστή χρήση μπορεί να επιτευχθεί σημαντική οικονομία στο κόστος μετακίνησης. Ωστόσο, η τιμή πώλησης (Renegade 4xe: από 41.900€, Compass 4xe: από 45.900€) κυμαίνεται γενικότερα σε υψηλά επίπεδα και λόγω των φοροαπαλλαγών μεγαλύτερο κίνητρο έχει πλέον η εταιρική χρήση παρά αυτή για προσωπική.
Τέλος, να πούμε πως τα plug-in της Jeep είναι διαθέσιμα σε τρεις εκδόσεις (Limited, S και Trailhawk) με ιδιαίτερα πλούσιο εξοπλισμό, 4 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση και οδική βοήθεια με ισχύ έως 160.000 χλμ. H μπαταρία του υβριδικού συστήματος των Jeep 4xe καλύπτεται από 8ετη εγγύηση έως 160.000 χλμ. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να κοιτάξουν και το πρόγραμμα Jeep Eco Bonus.
Περισσότερες δοκιμές μοντέλων JEEP
Τεχνικα χαρακτηριστικα | ||||
---|---|---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Jeep Renegade 4xe | Jeep Compass 4xe | ||
Κυβισμός | 1.332 cc | 1.332 cc | ||
Διάμετρος x διαδρομή | 70,0 x 86,5 mm | 70,0 x 86,5 mm | ||
Διάταξη/κύλινδροι | εμπρός εγκάρσια/τετρακύλινδρος | εμπρός εγκάρσια/τετρακύλινδρος | ||
Ισχύς | 96 kW (131 PS) / 5.550 rpm | 96 kW (131 PS) / 5.550 rpm | ||
Ροπή | 270 Nm (27,5 kgm) / 1.850 rpm | 270 Nm (27,5 kgm) / 1.850 rpm | ||
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότηση | ||
ΑΠΟΔΟΣΗ | ||||
Συνδυασμένη ισχύς | 140 kw (190 PS)/ – Nm | 140 kw (190 PS)/ – Nm | ||
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΜΕΡΟΣ | ||||
Ηλεκτροκινητήρας | Μπροστά ->Γεννήτρια Πίσω -> Ισχύς: 44 kW, Ροπή: 250 Nm, Τάση: 400V |
Μπροστά ->Γεννήτρια Πίσω -> Ισχύς: 44 kW, Ροπή: 250 Nm, Τάση: 400V |
||
Συστοιχεία μπαταριών | Λιθίου-ιόντων, Χωρητικότητα: 11,4 kWh, φόρτιση από 2 ώρες (7,4 kW) έως 5 ώρες (2,3 kW) | Λιθίου-ιόντων, Χωρητικότητα: 11,4 kWh, φόρτιση από 2 ώρες (7,4 kW) έως 5 ώρες (2,3 kW) | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||||
0-100 km/h | 7,5 sec | 7,9 sec | ||
Τελική ταχύτητα | 182 km/h | 183 km/h | ||
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||||
Μέση δοκιμής | 6,0 lt/100 km | 7,0 lt/100 km | ||
Μέση τυποποιημένη WLTP | 2,1 lt/100 km | 2,1 lt/100 km | ||
Ρεζερβουάρ | 36 lt | 36 lt | ||
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) | 600 km (+45 km EV) | 514 km (+45 km EV) | ||
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ | ||||
Προδιαγραφή | Euro 6 | Euro 6 | ||
Εκπομπή CO2 | 49 g/km (WLTP) | 47 g/km (WLTP) | ||
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||||
Κίνηση | Τετρακίνηση με πίσω διαφορικό/ μοτέρ e-axle | Τετρακίνηση με πίσω διαφορικό/ μοτέρ e-axle | ||
Κιβώτιο | Αυτόματο 6 σχέσεων | Αυτόματο 6 σχέσεων | ||
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||||
Εμπρός/πίσω | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Πολλαπλοί σύνδεσμοι | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης / Πολλαπλοί σύνδεσμοι | ||
ΦΡΕΝΑ | ||||
Εμπρός/πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι | Αεριζόμενοι δίσκοι/δίσκοι | ||
ΤΡΟΧΟΙ | ||||
Τύπος ελαστικών, διάσταση | Bridgestone Turanza T005, 235/55 R17 | Goodyear, 235/55 R17 | ||
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ | ||||
Διάταξη/υποβοήθηση | Κρεμαγιέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση | Κρεμαγιέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση | ||
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||||
Μήκος x πλάτος x ύψος Απόσταση από το έδαφος: |
4.236×1.805×1.692 mm 186 χιλιοστά |
4.394×1.819×1.649 mm 201 χιλιοστά |
||
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) | – / – mm | – / – mm | ||
Μεταξόνιο | 2.570 mm | 2.636 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 330-1.277 lt | 420-1.230 lt | ||
Απόβαρο (+75 οδηγού) | 1.770 kg | 1.935 kg | ||
ΤΙΜΕΣ ΠΩΛΗΣΗΣ |
||||
Βασική έκδοση μοντέλου κινητήρα & εξοπλισμού |
από 41.900€ |
από 45.900€ |