Τι μπορεί να είναι αυτό που βλέπετε; Δεν είναι και το πιο εύκολο αλλά όπως έχετε αποδείξει… δεν μασάτε από καροτοκουΐζ!
Κάποτε η αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία είχε να επιδείξει πραγματικά πολλά επιτεύγματα και επινοήσεις (καμία σχέση με την στάσιμη κατάντια των τελευταίων δύο δεκαετιών). H Chrysler, για παράδειγμα, ήταν μία από τις πρώτες εταιρίες που πειραματίστηκαν με αυτοκίνητα που είχαν ως κινητήρια πηγή αεριοστρόβιλους. Τρελό σαν ιδέα αλλά αξίζει να αναφερθούμε σε αυτή…
Το πρώτο αυτοκίνητο με αεριοστρόβιλο (gas turbine car) ήταν ένα Plymooth και έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον δρόμο στις 25 Μαρτίου 1954. Απέδιδε περίπου 100 ίππους και το μυστικό στον αεριοστρόβιλο του αφορούσε στους στρόγγυλους αναθερμαντήρες που είχαν την δυνατότητα να ψύχονται κατά την περιστροφή τους.
Συνολικά εξελίχθηκαν επτά γενιές αεριοστρόβιλων που τοποθετήθηκαν σε μοντέλα των Plymooth και Dodge. Οι περισσότερες φωτογραφίες και σχέδια που βλέπετε αφορούν στην 4η γενιά που απέδιδε 130 ίππους και το αμάξωμα είχε σχεδιαστεί από την ιταλική Ghia. Το πρώτο turbine car παραδόθηκε σε πελάτη στις 29 Οκτωβρίου 1963. Αυτό και αν είναι συλλεκτικής αξίας!
Τα turbine cars ποτέ δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν βασικά προβλήματα όπως ο απίστευτος θόρυβος, οι τεράστιες ποσότητες ρύπων οξειδίων του αζώτου. Στο διάστημα 1966-1973 εξελίχθηκε η 6η γενιά αεριοστροβίλου σε ένα Dodge Coronet που ποτέ όμως δεν παρουσιάσθηκε στο κοινό. Η τελευταία γενιά υπήρξε μόνο ως concept εισάγοντας μία πατέντα με ένα ελεύθερο ρότορα που θα είχε κατανάλωση και εκπομπές συγκρίσιμη με τους τότε εμβολοφόρους κινητήρες. Το concept τερματίστηκε το 1978.
Στους αεριοστρόβιλους ενός αεροσκάφους ο αέρας εισάγεται στον στροβιλοσυμπιεστή όπου αυξάνεται η πίεση και η θερμοκρασία του. Κατόπιν ο αέρας αναμιγνύεται με το καύσιμο, επέρχεται η ανάφλεξη και τα παραγόμενα καυσαέρια παράγουν την ώθηση που απαιτείται κατά την εξαγωγή τους από ένα στενό ακροφύσιο. Στον αεριοστρόβιλο της Chrysler δεν υπάρχει μόνο ένας στρόβιλος αλλά δύο. Από τον δεύτερο παίρνουν κίνηση οι τροχοί του οχήματος.
Για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για την ιστορία των Chrysler Turbine Cars.
Τα σχόλια σας…
- Οι Elerios και Alkinoos συλλογίζονται και πλησιάζουν αρκετά προς την απάντηση. Δείτε και μία φωτογραφία σε ημιτομή, η επόμενη θα είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική…
- Όπως σωστά απάντησε ο Elerios το B είναι ο συμπιεστής και τα C και G είναι το ίδιο πράγμα (αναθερμαντήρες) και έχουν διπλό ρόλο. Αριστέρα της εικόνας, τα μεγάλα βέλη υποδεικνύουν τον φρέσκο αέρα που εισέρχεται στους αναθερμαντήρες και τα βέλη από δεξιά δείχνουν την έξοδο των καυσαερίων από αυτούς. Οι αναθερμαντήρες είναι περιστρεφόμενοι και όπως ζεματιστοί όπως γυρνούν κάθε φορά προθερμαίνουν τον φρέσκο αέρα πριν αναμειχθεί με το μίγμα και αναφλεχθεί. Πάμε παρακάτω…
- Αναρτώ ακόμη μία φωτογραφία, την Παρασκευή την Κυριακή τα μεσάνυχτα θα κάνω upload το πλήρες άλμπουμ από σκαναρίσματα και εικόνες στο διαδίκτυο…
Πες μου ότι οι εξατμίσεις αποτελούν μέρος του σασί;!;! Και τι γίνεται με τις αυξομειώσεις του μήκους λόγω διαστολών;
Εννοείς αν είναι δομικά στοιχεία του πλαισίου; Δεν το νομίζω… Και συν τοις άλλοις θα πρέπει να έιναι ιδιαίτερα ανθεκτικά υλικά αν σκεφτούμε την πολύ υψηλή θερμοκρασία από τον αεριοστρόβιλο που φαίνεται στο αυτοκίνητο.
Καλόοοο, ευχαριστώ!
http://www.zerauto.nl/blog/media/blogs/zerauto/2009/37/090902_microturbine_310x293.jpg
Drive : τευχος 156, σελ 38-39
τουρμποκινητο FORD S-MAX με κωδικη ονομασια “WHISPER ECO-LOGIC CONCEPT by LPE”
Βεβαίως να μας αναφέρεις (εκτός αν θεωρείται διαφήμιση…) Αντί για καταναλώσεις της τάξεως που αναφέρεις, το μυαλό των περισσοτέρων μας πήγαινε σε πολύ πιο εξοπραγματικά νούμερα και μοναδικές κατασκευές. Προσωπικά αναρωτιώμουν αν πρόκειται για τα σχέδια του κινητήρα της Lotus 56B…!
ναι, χρησιμοποιειται σε αυτοκινητα για οικολογικους σκοπους. με καταλαναλωσεις 3.3λ/100χλμ.
ημουν σιγουρος εξαρχης απλα ειχα και εχω περιορισμενο χρονο και δε προλαβαινω να παραθεσω τις πληροφοριες που μαζεψα (απο περιοδικο που εχει σχετικη παρουσιαση) με τιτλο “Αεριοστροβιλοι, οι τουρμπινες επιστρεφουν ξανα”.
γιαυτο και οι προχειρες ονομασιες που εδινα.
αν θελετε θα αναφερω και το περιοδικο με το τευχος του. το οποιο παραθετει μια πολυ πιο συγχρονη αλλα με ιδια περιπου συνδεσμολογια φωτο.
kinithras metakausis?
και ξανα λεω τουρμποκινητηρας δεν ειναι??? αεριοστροβιλος..
ειναι αεριοστροβιλος?? κινητηρας απο τουρμποκινητο??
Isws prokeitai gia metatropea ropis kapoiou automatou kivwtiou taxitytwn…
sto (B) yparxei o daktulios me ta odhdghtika pterugia sumpiesth, atmos h’ kauseuria, den mporw na katalavw, ftanoun apo to anoigma sta aristera tou (B). to (C) apotelei to mustiko ths eikonas.(pantws an evlepa mono tou to (c) tha elega oti htan o kulindros, to emvolo kai o xwros kaushs enos kinhthra wankel)
Να πρόκειται για κάποιο ατμοκίνητο, για παράδειγμα;
den prepei na einai kinhthras (kaushs). yparxei mia eisagwgh kai mia eksagwgh. yparxoun toulaxiston 2 aksones pou ksekinoun apo thn empros opsh(eo) kai katalhgoun sthn pisw. prepei na pairnei kinhsh apo to anoigma tou perivlhmatos ,pou vrisketai kai o enas aksonas, sthn e.o.. dinei kinhsh se kapoio ygro h’ aerio meso?