Γιατί έχουν εκτοξευθεί οι τιμές των νέων αυτοκινήτων; Θα αυξηθούν περαιτέρω στο μέλλον;
Σίγουρα θα έχετε αναρωτηθεί γιατί οι τιμές των καινούργιων αυτοκινήτων έχουν πάρει την ανιούσα στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς και σίγουρα θα έχετε ακούσει πολλές απαντήσεις. Πράγματι, η απάντηση δεν είναι μια και σίγουρα δεν κρύβεται πίσω από φιλοσοφίες του τύπου, θέλουν να μας τα πάρουν, φταίνε οι κερδοσκόποι… και πάει λέγοντας.
Το caroto βρέθηκε στην πρόσφατη επίσημη πρώτη παρουσίαση του νέου Kona στην Αθήνα, στη διάρκεια της οποία ο γενικός διευθυντής της Hyundai στην Ελλάδα Ανδρέας Χριστοφορίδης έδωσε σαφείς απαντήσεις αναφορικά με το ζήτημα των τιμών στην Ελλάδα.
Για όσους δεν γνωρίζουν τον κ. Χριστοφορίδη, πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους manager που έχει η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου και στο παρελθόν έχει δώσει τα διαπιστευτήρια του με την καθιέρωση της Skoda στην Ελλάδα, όταν ο Πανόπουλος ήταν αποκλειστικός εισαγωγέας της φίρμας στη χώρα μας.
Πρώτο δεδομένο που επηρεάζει τις τιμές των νέων οχημάτων είναι τα υλικά. Τα υλικά κατασκευής των νέων οχημάτων δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν, εξηγεί ο κ. Χριστοφορίδης. Είναι σαφώς πολύ ακριβότερα και την ίδια στιγμή η αυξημένη ζήτηση για νέα οχήματα (απότοκος της πανδημίας αυτή η εξέλιξη) εκτόξευση τις τιμές των τσιπς στα ύψη.
Σε συνέχεια των παραπάνω, προστίθενται και τα νέα συστήματα ασφαλείας που πλέον είναι standard στα νέα αυτοκίνητα και με τη σειρά τους αυτά έχουν αυξήσει σημαντικά το κόστος κατασκευής των νέων οχημάτων.
Την ίδια στιγμή υπάρχει και μια μικρή αύξηση της κερδοφορίας των εργοστασίων, αλλά δεν είναι ο βασική αιτία που έχει εκτοξεύσει τις τιμές των οχημάτων, σύμφωνα με τον κ. Χριστοφορίδη. Στα παραπάνω θα προστεθεί και ο νόμος της προσφοράς και ζήτησης, που όσο μεγαλύτερη είναι η διεθνής ζήτηση για νέα οχήματα τόσο οι τιμές θα είναι τσιμπημένες.
Πάντως ο κ. Χριστοφορίδης είναι κατηγορηματικός ότι για τις ακριβές τιμές των αυτοκινήτων δεν φταινε τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί κατά το παρελθόν για τις τιμές των καυσαερίων, καθώς πλέον καμία εταιρεία δεν έχει πλέον πρόστιμα.
Θα πέσουν οι τιμές των αυτοκινήτων;
Με το Euro 7 προ των πυλών, όχι μόνο δεν προβλέπεται μείωση στις τιμές των νέων οχημάτων, αλλά αντίθετα τα τωρινά αυτοκίνητα θα φαντάζουν ευκαιρίες… Μάλιστα ο κ. Χριστοφορίδης έκανε λόγο για μια αχρείαστη συνθήκη στον δρόμο για την πλήρη εξηλεκτρισμό του στόλου των οχημάτων, που το μόνο που θα κάνει είναι να αυξήσει τις τιμές των μελλοντικών οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση αν πραγματικά θέλει κάποιος να αγοράσει αυτοκίνητο, και το βαστάει η τσέπη του, μάλλον η καλύτερη στιγμή είναι τώρα και όχι αύριο. Στο μεταξύ οι ελληνικές εισαγωγικές δίνουν την μάχη τους για να εξασφαλίσουν καλύτερες τιμές από τις εισαγωγικές αλλά και καλύτερους χρόνους παράδοσης, κάτι που σε μεγάλο βαθμό το πετυχαίνουν πλέον.
Μέγα ζήτημα η καθήλωση των μισθών στην Ελλάδα
Ως επίλογος, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η παρούσα αύξηση του πληθωρισμού ροκανίζει την τσέπη του Ελληνα καταναλωτή και όποια αύξηση παρατηρείται στην αγορά αυτοκινήτου, οφείλεται κυρίως σε επαγγελματικές πωλήσεις. Για αυτό άλλωστε η Ελλάδα έχει τον πλέον γερασμένο στόλο της Ευρώπης.
Ναι, οι τιμές των νέων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί. Ένα Tiguan το 2008 για παράδειγμα απαιτούσε γύρω στα 25.000 ευρώ, αλλά τώρα θέλεις περίπου 30.000 ευρώ για να το αγοράσει ο κάποιος. Το 2008 ο Έλληνας και η Ελληνίδα είχε τουλάχιστον 40% αυξημένο εισόδημα σε σχέση με το 2023 και επιτόκια δανεισμού από 0,5% έως 5%. Τώρα, λίγα χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια οι μισθοί είναι καθηλωμένοι (χαμηλότεροι στην Ευρώπη) και ο δανεισμός ασύμφορος (αφού με ακριβά επιτόκια χτυπάνε οι Ευρωπαίοι τον πληθωρισμό).
Εν κατακλείδι, αν στην Ελλάδα οι μισθοί ήταν ισότιμοι με αυτούς της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Βελγίου, όπως και η φορολογική αντιμετώπιση στο αυτοκίνητο, δεν ξέρω αν θα μιλάγαμε για εκτόξευση στις τιμές των αυτοκινήτων σήμερα. Αντίθετα, θα αντιλαμβανόμασταν ότι τα προ δεκαετίας οχήματα δεν έχουν σχέση με τα υφιστάμενα, που μόνο δεν “πετάνε”… σε σχέση με το παρελθόν, άρα όποια αύξηση είναι απόρροια της τεχνολογικής τους εξέλιξης.