Μετά από αρκετά emails το caroto.gr απαντά σε ορισμένες απορίες των μελών του σχετικά με την υγραεριοκίνηση…
- Τι είναι το υγραέριο;
Το υγραέριο (GPL, LPG ή Liquefied Petroleum Gas) είναι ένα μίγμα προπανίου (60%) και βουτανίου (40%) και παράγεται κατά την διύλιση του αργού πετρελαίου ή εξάγεται με φυσικό τρόπο. Αποθηκεύεται και μεταφέρεται σε υγρή μορφή (συνήθως υπό πίεση 4-12 bar). Είναι πιο βαρύ από τον αέρα και σε περίπτωση διαρροής σε κλειστούς χώρους παγιδεύεται σε αντίθεση με το ελαφρύτερο φυσικό αέριο που διαφεύγει. Το φυσικό αέριο (CNG ή Compressed Natural Gas) χρησιμοποιείται στην αυτοκίνηση από τις δεκαετίες του 1920-30. Αποτελείται κατά 98% από μεθάνιο αλλά η αποθήκευσή του απαιτεί υψηλή πίεση (πάνω από 200 bar). Όσον αφορά το LPG η διάδοσή του ξεκίνησε πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και σήμερα η αυξανόμενη απήχηση της υγραεριοκίνησης το καθιστά ως το πιο σημαντικό εναλλακτικό καύσιμο στην αυτοκίνηση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα χωρών είναι η Ιταλία (κυκλοφορούν περίπου 1.000.000 υγραεριοκίνητα), η Βιέννη και η Αυστρία (400 λεωφορεία με υγραέριο), η Αυστραλία (500.000 υγραεριοκίνητα), η Βρετανία (40.000 οχήματα με υγραεριοκίνηση), η Ιαπωνία (το 90% των ταξί «καίνε» LPG) κ.α.
Η τιμή της αμόλυβδης είναι ένας μεγάλος μπελάς και αρκετοί είναι αυτοί που κατευθύνονται στην υγραεριοκίνηση. Φυσικά στην Ελλάδα έπρεπε να φτάσουμε στην εποχή του… μνημονίου για να ανακαλύψουμε τα οφέλη της υγραεριοκίνησης αφού σε αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες η εν λόγω εναλλακτική μορφή κίνησης είναι διαδομένη εδώ και δεκαετίες…
- Είναι νόμιμη η υγραεριοκίνηση;
Πλέον στην χώρα μας η υγραεριοκίνηση είναι απόλυτα νόμιμη και ασφαλείς (από το 1999 υπάρχει σχετική νομοθεσία, βάσει του νόμου 2773/99 και της υπουργικής απόφασης 18586/698 29-3-2000) αρκεί να πληρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές εγκατάστασης και οι σχετικές πιστοποιήσεις. Για παράδειγμα, ο τεχνικός ή η εταιρία που θα αναλάβει την μετατροπή θα πρέπει να καταθέσει στο ΚΤΕΟ υπεύθυνη δήλωση μαζί με τις πιστοποιήσεις. Στη συνέχεια και μετά τον τεχνικό έλεγχο το Υπουργείο Μεταφορών (Διεύθυνση Τεχνολογίας Οχημάτων) ενημερώνεται και στην άδεια κυκλοφορίας αναφέρεται στο εξής πως «φέρει συσκευή υγραεριοκίνησης». Τα κακά νέα είναι πως αν είστε κάτοχος νέου μοντέλου θα πρέπει να γνωρίζετε πως στην περίπτωση μετατροπής δεν ισχύει η εργοστασιακή εγγύηση.
- Πως γίνεται η μετατροπή και πόσο κοστίζει;
Η μετατροπή αφορά σε όλους τους τύπους βενζινοκίνητων αυτοκινήτων είτε είναι παλαιότερης τεχνολογίας με καρμπιρατέρ είτε με ψεκασμό πολλαπλών σημείων. Τελευταία υπάρχουν και κιτ για κινητήρες άμεσου ψεκασμού σε αέρια ή υγρή μορφή. Η μετατροπή δεν αντικαθιστά κανένα μέρος του κινητήρα και πρόκειται για ανεξάρτητο σύστημα που αποτελείται από διάφορα εξαρτήματα. Ο πνεύμονας είναι το εξάρτημα που εξαερώνει (με την βοήθεια των θερμών νερών του κινητήρα) και ρυθμίζει την πίεση ψεκασμού ενώ το ρεζερβουάρ βρίσκεται τοποθετημένο συνήθως στον χώρο της ρεζέρβας ασφαλείας ή σε κάποιο μέρος του πορτμπαγκάζ. Στην εισαγωγή (στους αυλούς) προστίθενται τα μπεκ ψεκασμού ενώ υπάρχει μία ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης του όλου συστήματος. Ανάλογα με τον τύπου του αυτοκινήτου και την εγκατάσταση μία τυπική μετατροπή κοστίζει περίπου 1.000-2.0000 ευρώ ενώ παρέχεται και πολυετής εγγύηση (συνήθως 2-3 χρόνια).
- Το υγραεριοκίνητο δεν έχει πιο μεγάλη κατανάλωση;
Ναι, λόγω της μικρότερης ενεργειακής πυκνότητας σε σχέση με την αμόλυβδη η κατανάλωση LPG είναι κατά 25% αυξημένη. Ωστόσο, η σημαντικά χαμηλότερη τιμή του LPG (περίπου 50% φτηνότερο) αντισταθμίζει την διαφορά. Χονδρικά υπολογίστε πως η χρήση υγραερίου είναι περίπου 30-40% πιο φτηνή ανά χιλιόμετρο ενώ σχετικά με τις επιδόσεις δεν υπάρχουν διαφορές. Και αν υπάρχουν αυτές είναι τόσο μικρές που περνούν απαρατήρητες. Αξίζει να σημειωθεί πως το υγραέριο έχει υψηλή θερμοκρασία ανάφλεξης, περίπου στους 450-500 C (σε σχέση με την βενζίνη που έχει στους 257C) και περισσότερα οκτάνια (περίπου 110). Για αυτό και το LPG μπορεί να καταναλωθεί σε κινητήρες με υψηλή συμπίεση (συνήθως έως 12:1) αποδίδοντας περισσότερο από ότι σε κινητήρες με χαμηλότερο λόγο. Ωστόσο, παρόλο που το LPG έχει μεγαλύτερη θερμοδυναμική απόδοση σε αναλογία MJ/kg όπως είπαμε έχει μικρότερη πυκνότητα (ΜJ/lt) και αυτό είναι το σημαντικότερο αφού η καύση επηρεάζεται ογκομετρικά.
Καύσιμο
MJ/lt
MJ/kg
Οκτάνια
Βενζίνη
32,0
44,4
91
LPG (60% προπάνιο + 40% βουτάνιο)
26,8
46
108
Αιθανόλη
23,5
31,1
129
Μεθανόλη
17,9
19,9
123
Diesel
38,6
45,4
25 (κετάνια)
- Υγραεριοκίνητο ή βενζινοκίνητο;
Όπως και σε ένα κανονικό εργοστασιακό LPG μοντέλο έτσι και σε ένα μετασκευασμένο υπάρχει η δυνατότητα εναλλακτικής κίνησης με βενζίνη ή υγραέριο. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τον τύπο του καυσίμου από έναν διακόπτη που συνήθως είναι ενσωματωμένος με τον δείκτη ρεζερβουάρ του LPG. Ο κινητήρας είναι ρυθμισμένος σε ψυχρή εκκίνηση να λειτουργεί για μερικά λεπτά με βενζίνη (περίπου μέχρι η θερμοκρασία να φτάσει τους 40 C) και μετέπειτα μεταβαίνει αυτόματα σε LPG.
- Είναι φιλικότερο προς το περιβάλλον;
Δεν περιέχει μόλυβδο και σύμφωνα με μετρήσεις που έχουν κάνει ευρωπαϊκοί οργανισμοί η καύση LPG σε ΜΕΚ εκλύει τουλάχιστον 12% λιγότερο CO2 στο περιβάλλον καθώς είναι ελαφρύτερο από τη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης. Σε σχέση με το τελευταίο έχουμε έως και 99% λιγότερα οξείδια του αζώτου (ΝΟx) και μικροσωματίδια ενώ σε σχέση με την αμόλυβδη οι εκπομπές υδρογονανθράκων (HC) μειώνονται έως 40%, του μονοξειδίου του άνθρακα (CO) έως 40% και των NOx έως 80%.
- Με τι συντήρηση και τον ανεφοδιασμό τι γίνεται;
Χάρη στην χαμηλή μοριακή του δομή το LPG δεν αφήνει κατάλοιπα και συσσωρεύονται λιγότερες επικαθίσεις στα μπουζί. Κάθε 25.000-30.000 km συνίσταται η αλλαγή φίλτρου (κοστίζει 10-20 ευρώ) και στα περίπου 100.000 km ένα γενικός έλεγχος του συστήματος. Καθώς η υγραεριοκίνηση βρίσκεται σε άνθηση όλο και περισσότερα πρατήρια υγρών καυσίμων εγκαθιστούν αντλίες LPG. Στην παρακάτω εικόνα μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα σημεία ανεφοδιασμού (τελευταία ενημέρωση Νοέμβριος 2010).
Το υγραέριο (LPG) είναι εξαιρετικό καύσιμο για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όμως λόγω των ιδιοτήτων του όταν χρησιμοποιείται σε κινητήρες βενζίνης, με εκ των υστέρων εγκατάσταση (retrofit) διάταξης καύσης ΚΑΙ υγραερίου (LPG) δηλαδή όταν ο κινητήρας είναι διπλού καυσίμου εκ των υστέρων και όχι με αρχική εργοστασιακή διάταξη τότε: Το υγραέριο γίνεται ΕΛΑΦΡΑ ΠΙΟ ΡΥΠΟΓΟΝΟ απο την βενζίνη. Για λόγους χώρου δεν μπορεί γίνει επεξήγηση της διαδικασίας καύσης μεταξύ των αρχικών διατάξεων και προγραμματισμού εγκατάστασης και κατοπινής τοποθέτησης συσκευής καύσης υγραερίου. Αν ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι εξαρχής κατασκευασμένος για αποκλειστική (τέλεια) καύση υγραερίου, τότε πολύ δύσκολα θα δεχθεί την βενζίνη σαν δεύτερο καύσιμο. Το αντίθετο συμβαίνει με την βενζίνη σαν αρχικό καύσιμο και το υγραέριο σαν δεύτερο καύσιμο. Επειδή στην μηχανολογία τίποτα δεν είναι ανυπέρβλητο, η RENAULT συνδύασε με ειδικές διατάξεις αυτήν την αντίθεση και παρουσίασε κινητήρα διπλού καυσίμου με ιδανική καύση και των δύο καυσίμων. Πάντως το φυσικό αέριο είναι το πλέον “καθαρό” καύσιμο με μόνο μειονέκτημα την δυσκολία αποθήκευσής του.
επιπτωσεις στον κινητηρα δεν επελθονται με την χρηση του υγραεριου??