Το ιαπωνικό υπουργείο Μεταφορών ξεκίνησε την Πέμπτη επιθεώρηση στα κεντρικά γραφεία της Daihatsu, θυγατρικής του γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας Toyota, μετά την προχθές αποκάλυψη ενός τεράστιου σκανδάλου παραποίησης δοκιμών crash-tests που επηρεάζει σχεδόν όλα τα μοντέλα της.
Τον περασμένο Απρίλιο, η Daihatsu, θυγατρική εταιρεία που ανήκει εξ ολοκλήρου στην Toyota, βρέθηκε στο επίκεντρο ενός σκανδάλου που αφορούσε την παραποίηση των αποτελεσμάτων δοκιμών πρόσκρουσης (crash-tests) τεσσάρων μοντέλων της. Η εταιρεία, αρχικά, είχε παραδεχτεί την ύπαρξη αυτών των πρακτικών, προκειμένου να προβάλλει τα αυτοκίνητά της ως πιο ασφαλή και αξιόπιστα.
Ωστόσο, η έρευνα που διεξήγαγε μια ανεξάρτητη επιτροπή αποκάλυψε ότι το πρόβλημα εκτεινόταν πολύ περισσότερο από ό,τι αρχικά φαινόταν. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκαν ζητήματα που αφορούσαν συνολικά 64 μοντέλα, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονταν 22 που είχαν πωληθεί υπό τα σήματα της κύριας εταιρείας, της Toyota.
Η εξέλιξη αυτή ρίχνει σκιά στο κύρος και την αξιοπιστία όχι μόνο της Daihatsu, αλλά και της μητρικής εταιρείας, Toyota, η οποία διατηρεί αποκλειστική κυριαρχία στο μετοχικό κεφάλαιο της. Η αποκάλυψη αυτή θίγει ζητήματα σχετικά με την ειλικρίνεια των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς και την ανάγκη για αυστηρότερους ελέγχους και διαφάνεια στον τομέα της ασφάλειας των οχημάτων.
Την Τετάρτη, η Daihatsu, ειδικός στα μίνι οχήματα πολύ δημοφιλή στην Ιαπωνία που ονομάζονται «kei cars», ανακοίνωσε ότι ανέστειλε τις παραδόσεις ολόκληρης της σειράς οχημάτων της μετά από ανεξάρτητη έρευνα που εντόπισε πολυάριθμες παρατυπίες, μερικές από τις οποίες χρονολογούνται από το 1989.
Συνολικά, επηρεάζονται 64 μοντέλα οχημάτων – συμπεριλαμβανομένων μοντέλων που δεν παράγονται πλέον – συμπεριλαμβανομένων μοντέλων που κατασκευάζονται για λογαριασμό της Toyota, της Mazda και της Subaru.
«Ξεκινήσαμε την επιτόπια επιθεώρησή μας για να επαληθεύσουμε την ακρίβεια των στοιχείων της αναφοράς που υπέβαλε η Daihatsu (Τετάρτη) και την πιθανή παρουσία άλλων παρατυπιών», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Nobuhito Kiuchi, αξιωματούχος του Υπουργείου Μεταφορών.
«Πριν από τη λήψη διοικητικών αποφάσεων, πρέπει να διαπιστωθούν τα γεγονότα», πρόσθεσε, διευκρινίζοντας ότι αυτή η επιθεώρηση θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τις αρχές του 2024.
Η ανεξάρτητη επιτροπή που συστάθηκε την άνοιξη για να διερευνήσει τις διαδικασίες της Daihatsu υπέβαλε έκθεση την Τετάρτη διαπιστώνοντας 174 παρατυπίες μεταξύ 25 κατηγοριών δοκιμών.
Οι ειδικοί κατηγορούν τα σφάλματα της Daihatsu σε παράγοντες όπως η «ακραία πίεση λόγω ενός υπερβολικά στενού και άκαμπτου προγράμματος ανάπτυξης και η έλλειψη εμπειρίας στη διαχείριση».
Η Toyota, της οποίας οι μετοχές έχασαν 3,8% το μεσημέρι της Πέμπτης στο Χρηματιστήριο του Τόκιο, η ίδια αναγνώρισε σε δελτίο τύπου «την εξαιρετική σοβαρότητα» των γεγονότων και ζήτησε «ειλικρινή συγγνώμη για την ταλαιπωρία και τις ανησυχίες που προκάλεσε αυτή η κατάσταση».
Ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας είχε ήδη κατακλυστεί πέρυσι από ένα σκάνδαλο σχετικά με ακατάλληλες δοκιμές στους κινητήρες της κατασκευαστής φορτηγών Hino, της οποίας είναι μέτοχος της πλειοψηφίας.
Η Toyota ανακοίνωσε επίσης την Τετάρτη την ανάκληση από τις Ηνωμένες Πολιτείες περίπου ενός εκατομμυρίου οχημάτων από τις μάρκες Toyota και Lexus λόγω ενός προβλήματος που θα μπορούσε να προκαλέσει βραχυκύκλωμα στα συστήματα αερόσακων.