Την Πέμπτη 25/4 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής της F1 και ένα από τα σημεία της ημερήσιας διάταξης που συζητήθηκαν, ήταν η αλλαγή στο σύστημα βαθμολόγησης από το 2025 και μετά. Σίγουρα δε θα είναι κάτι αντίστοιχο με το σύστημα επιβράβευσης των τουρνουά του Hell Spin Casino
Τι συζητήθηκε;
Τα μέλη της Επιτροπής συζήτησαν την τροποποίηση του συστήματος, που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα και ισχύει από το 2010. Το συγκεκριμένο σύστημα βαθμολόγησης επιβραβεύει μόνο τους πρώτους δέκα πιλότους σε κάθε γκραν πρι αντίστοιχα με 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 πόντους.
Στην πρόταση που κατατέθηκε, προτείνεται να βαθμολογούνται οι πρώτοι 12 οδηγοί. Μέχρι την 7η θέση οι πόντοι παραμένουν οι ίδιοι, ενώ από την 8η και μέχρι τη 12η θέση οι οδηγοί θα παίρνουν αντίστοιχα: 5-4-3-2-1 πόντους.
Ο κανόνας που ισχύει για τον πόντο του ταχύτερου γύρου, τον οποίο δικαιούνται μόνο όσοι τερματίζουν, μάλλον θα παραμείνει και θα επεκταθεί μέχρι τη 12η θέση. Παράλληλα συζητήθηκαν και κάποιες αλλαγές για τεχνικούς και αθλητικούς κανονισμούς.
Τι αποφάσεις πάρθηκαν;
Μετά τη σχετική συζήτηση, η FIA, η F1 και οι 10 ομάδες συμφώνησαν να πραγματοποιηθεί μία πιο διεξοδική ανάλυση των αλλαγών, προτού κατατεθεί νέα πρόταση στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής της F1 τον Ιούλιο.
Εκεί θα παρουσιαστεί και η πρόταση για τον τόπο και τις ημερομηνίες διεξαγωγής των δοκιμών της επόμενης χρονιάς.
Γιατί απαιτείται αλλαγή στο σύστημα βαθμολόγησης;
Το βασικό πρόβλημα, που υποκίνησε αυτή την αλλαγή, είναι η μεγάλη διαφορά πόντων ανάμεσα στις 5 πρώτες και στις 5 τελευταίες ομάδες, αλλά και για τις υπόλοιπες ομάδες, που δεν κερδίζουν τίποτα. Όταν υπάρχουν μόνο 5 θέσεις με τέτοιους βαθμούς, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes και Aston Martin να παίρνουν τη μερίδα του λέοντος και να αφήνουν στις 5 τελευταίες να παλεύουν για τα απομεινάρια.
Είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο για τους υπόλοιπους πιλότους να καταφέρουν να πιάσουν μεγάλο σκορ, ελπίζοντας μόνο ότι κάποιος από τους πρωτοπόρους θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ή θα έχει μία κακή απόδοση. Από την άλλη μεριά, αν ένας πιλότος μεσαίας κατηγορίας καταφέρει τυχαία ένα μεγαλύτερο σκορ, τότε μπορεί να κρατήσει την έκτη θέση για όλη τη σεζόν.
Αν εφαρμοστεί το προτεινόμενο σύστημα, τότε υπάρχει πιθανότητα οποιαδήποτε ομάδα να βγει από την πρώτη δεκάδα.
Τι λένε οι ομάδες και οι πιλότοι;
Για τους παραπάνω λόγους, ήταν αναμενόμενο κάποιες από τις μικρότερες ομάδες να ζητήσουν την τροποποίηση του συστήματος βαθμολόγησης. Ο επικεφαλής της ομάδας RB Laurent Mekies εξηγεί γιατί θα ήταν μια καλή κίνηση για την ομάδα του σε δηλώσεις του στο Motorsport.com:
«Ακόμα και οι πέντε τελευταίες ομάδες είναι πλέον μεγάλοι οργανισμοί και είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσουμε στον έξω κόσμο, στους συνεργάτες μας και στους οπαδούς μας, ότι αγωνιζόμαστε για μία 11η θέση, που στην πραγματικότητα δίνει μηδέν βαθμούς».
«Αν κοιτάξετε το επίπεδο ανταγωνιστικότητας των πέντε πρώτων ομάδων και το επίπεδο αξιοπιστίας των μονοθέσιων, αυτό σημαίνει ότι στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα μαχόμαστε θεωρητικά για μηδέν βαθμούς και δεν πιστεύουμε ότι αυτό είναι σωστό. Πιστεύουμε, επίσης, ότι είναι πιο αξιοκρατικό, διότι, αν παίρνεις βαθμούς μέχρι την 12η θέση, θα αποφύγεις το φαινόμενο όπου αν συμβεί κάτι εντελώς αναπάντεχο και κάποιος πάρει την P5 ή την P4 στη βροχή, σημαίνει ότι οι άλλοι μπορεί να μείνουν σπίτι τους για 10 αγώνες».
Αφού, λοιπόν, δεν βρίσκει κανένα μειονέκτημα, ελπίζει ότι θα περάσει η τροποποίηση.
Αλλά και ο Κέβιν Μάγκνουσεν της Haas θεωρεί ότι η F1 θα μπορούσε να κάνει ένα βήμα παραπάνω και να ανταμείβει κάθε θέση με βαθμό, όπως κάνουν η IndyCar και η NASCAR. Πιστεύει ότι αξίζει τον κόπο, αφού όλοι θα έχουν κάτι για να παλέψουν, είτε αγωνίζονται για την 16η ή την 14η θέση. Ενώ τώρα φαίνεται άσκοπο.
Από τη μεριά των ισχυρών, ο επικεφαλής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε ότι είναι “αμερόληπτος” για το θέμα, ενώ ο επικεφαλής της Ferrari, Fred Vasseur, είπε ότι καταλαβαίνει τη δύσκολη θέση των λιγότερο δυνατών ομάδων, αφού έχει νιώσει το συναίσθημα όταν ήταν στην Alfa Romeo. “Είναι μεγάλη η απογοήτευση όταν μετά από ένα πολύ δυνατό αγωνιστικό σαββατοκύριακο, αν δεν υπάρχει DNF μπροστά σου, τότε τερματίζεις στην P11 και η ανταμοιβή είναι μηδενική”.
Ποια θα είναι τα αποτελέσματα της αλλαγής;
Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι αφού μία τέτοια αλλαγή δεν θα επηρεάσει τις κορυφαίες ομάδες, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ψηφιστεί από την Επιτροπή της F1 τον προσεχή Ιούλιο.
Ταυτόχρονα, εκτός από τις ομάδες, κερδισμένη θα βγει και η FIA. Κάθε χρόνο, οι ομάδες πληρώνουν τα τέλη αδειοδότησης ανάλογα με τον αριθμό των βαθμών, που κέρδισαν την προηγούμενη σεζόν. Φανταστείτε, λοιπόν, ότι θα υπάρχουν 8 επιπλέον βαθμοί κάθε Σαββατοκύριακο. Αυτό πρακτικά θα επιφέρει για τη FIA, μία αύξηση εσόδων πάνω από 1 εκατ. δολάρια.
Όλοι βρισκόμαστε σε αναμονή για τις αποφάσεις της επόμενης συνεδρίασης του Ιουλίου.