Ακόμη και μετά την επιβολή δασμών και τις απαραίτητες τροποποιήσεις για να πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα, οι διευθυντές της BYD έχουν δεσμευτεί να πωλούν το Seagull για λιγότερο από 20.000 ευρώ.
Τα φθηνά ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα ήδη εισέρχονται στην Ευρώπη, αλλάζοντας τα δεδομένα σε έναν από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς τομείς της αγοράς. Η BYD, που πέρυσι ξεπέρασε την Tesla και έγινε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, ανεβάζει τον πήχη ακόμη περισσότερο.
Ο κινεζικός κατασκευαστής ανακοίνωσε τον προηγούμενο μήνα σχέδια να εισάγει το Seagull στην Ευρώπη την επόμενη χρονιά, ένα μοντέλο που στην Κίνα το πουλά με τιμή κάτω από 10.000 ευρώ και εξοπλισμένο με λειτουργίες όπως cruise control και ασύρματη φόρτιση κινητού.
Ακόμη και μετά την επιβολή δασμών και τις απαραίτητες τροποποιήσεις για να πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα, οι διευθυντές της BYD έχουν δεσμευτεί να πωλούν το Seagull για λιγότερο από 20.000 ευρώ.
Αυτό θα τοποθετούσε το τετραθέσιο κάτω από τα ηλεκτρικά ανταγωνιστικά μοντέλα που η Stellantis, η Renault και άλλοι κατασκευαστές σκοπεύουν να λανσάρουν.
Η αναμενόμενη άφιξη του Seagull αυξάνει την πίεση στους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων για κυριαρχία στην εποχή μετά την καύση κινητήρων. Μια έρευνα ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες δεν είναι πιθανό να εξαφανίσει την απειλή.
«Παρακολουθούμε πολύ στενά αυτό το μοντέλο και άλλα που έρχονται από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων», είπε ο Μάρτιν Σάντερ, επικεφαλής της ευρωπαϊκής επιχείρησης ηλεκτρικών οχημάτων της Ford. «Φυσικά, είμαστε ανήσυχοι όταν έρχεται νέος ανταγωνισμός στην αγορά».
Στο Μεξικό, όπου η BYD πουλάει το Seagull ως Dolphin Mini, οι οδηγοί σπεύδουν να αγοράσουν το αυτοκίνητο των 358.800 πέσος (19.780 δολαρίων) από το λανσάρισμά του τον Φεβρουάριο, παρόλο που η υποδομή φόρτισης βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο.
Τα σχέδια της BYD για δύο εργοστάσια στο Μεξικό και στην Ευρώπη θα βοηθήσουν στην άμβλυνση των επιπτώσεων οποιωνδήποτε δασμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποσκοπούν στο να επιβραδύνουν την πορεία της.
«Το Μεξικό δεν είναι τέλειο για εμάς, αλλά στο τέλος βρήκαμε μεγάλη ζήτηση, μεγάλη ανταπόκριση για αυτό», δήλωσε η Αντιπρόεδρος της BYD, Στέλλα Λι, σε μια εκδήλωση στην πρωτεύουσα, παρουσιάζοντας ένα plug-in υβριδικό pickup για την αγορά του Μεξικού.
Η BYD βρίσκεται στην πρωτοπορία των Κινέζων κατασκευαστών αυτοκινήτων που στρέφονται όλο και περισσότερο στις εξαγωγές αφού κατέκτησαν την εγχώρια αγορά τους. Ο CEO της Tesla, Έλον Μασκ, προειδοποίησε τον Ιανουάριο ότι θα «καταστρέψουν» τους περισσότερους άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων αν δεν επιβληθούν εμπορικοί δασμοί.
Ενώ ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έχει κινηθεί να σχεδόν τετραπλασιάσει τους αμερικανικούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, ουσιαστικά κλείνοντας την πόρτα σε βραχυπρόθεσμες εισαγωγές, οι δασμοί είναι πιο περίπλοκοι για την Ευρώπη.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της περιοχής εξαρτώνται περισσότερο από την Κίνα από τους Αμερικανούς ομολόγους τους, καθιστώντας τους ευάλωτους σε αντίποινα από το Πεκίνο. Και το σχέδιο της Ευρώπης να σταματήσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα απαιτήσει φθηνότερα αυτοκίνητα για να ενισχύσει την μαζική υιοθέτηση.
Η ΕΕ έχει ξεκινήσει έρευνα για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας και πλησιάζει στην απόφαση για την αύξηση των δασμών, αλλά οι διευθυντές της βιομηχανίας και οι ειδικοί έχουν αντιδράσει.
Η BYD, που ιδρύθηκε το 1995, ξεκίνησε κατασκευάζοντας μπαταρίες, πριν επεκταθεί στα αυτοκίνητα το 2003. Ξεκίνησε τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη πριν από τρία χρόνια με εντυπωσιακές παρουσιάσεις τόσο στο Παρίσι όσο και στο Μόναχο.
Προς το παρόν, η πρώην βρετανική μάρκα MG Motor ηγείται της επίθεσης στην Ευρώπη, μετά από χρόνια ανακατασκευής του δικτύου αντιπροσώπων και της πελατειακής βάσης της από την απόκτησή της το 2007 από την Shanghai Automotive Industry Corp.
Τώρα διαθέτει το δεύτερο καλύτερο πωλούμενο ηλεκτρικό όχημα στο Ηνωμένο Βασίλειο με το κινεζικής κατασκευής MG4, πίσω από το Model Y της Tesla.
Ο CEO της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, που παρευρέθηκε σε κρατικό δείπνο για τον Πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ στο Παρίσι, αντιτίθεται στους δασμούς της ΕΕ στους κινεζικούς ανταγωνιστές.
Οι καθιερωμένοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξετάζουν ανορθόδοξα βήματα για να αντιμετωπίσουν την πρόκληση, συμπεριλαμβανομένων νέων συμμαχιών.
Η Renault αναζητά ανοιχτά συνεργάτες για να μειώσει τα κόστη σε μια πλατφόρμα μικρών αυτοκινήτων, ενώ η Stellantis θα ξεκινήσει τις πωλήσεις τον Σεπτέμβριο των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται μέσω της κοινοπραξίας της με την κινεζική Leapmotor.
«Δεν έχουμε καμία πρόθεση να αφήσουμε αυτήν την κατηγορία τιμών ανοιχτή για τους Κινέζους ανταγωνιστές μας», δήλωσε ο CEO της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, την περασμένη εβδομάδα για το επερχόμενο ευρωπαϊκό Seagull, απορρίπτοντας τις εκκλήσεις για δασμούς. «Δεν πιστεύουμε ότι ο προστατευτισμός θα μας δώσει μια μακροπρόθεσμη λύση σε αυτόν τον ανταγωνισμό».
Ο Ταβάρες έχει τονίσει εδώ και καιρό την ανάγκη για γρήγορη δράση απέναντι στον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Η συμφωνία με την Leapmotor, που συνήφθη τον Οκτώβριο, προσφέρει στον ιδιοκτήτη των Jeep και Peugeot πρόσβαση στα πλεονεκτήματα κόστους και την προηγμένη τεχνολογία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, που οι ΗΠΑ και η ΕΕ έχουν δηλώσει ότι επωφελούνται από αθέμιτη κρατική βοήθεια.
Ενώ το συνολικό μερίδιο των κινεζικών εμπορικών σημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν περίπου 7% πέρυσι, η Transport & Environment προβλέπει ότι θα μπορούσε να φτάσει το 11% φέτος και το 20% το 2027.
Κρίνοντας από τις κριτικές, οι καθιερωμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ έχουν δίκιο να παίρνουν το Seagull στα σοβαρά. Η Caresoft Global, μια εταιρεία μηχανικών στο Μίσιγκαν που αποσυναρμολογεί οχήματα για να αξιολογήσει την ποιότητα και τις τεχνικές κατασκευής, εξέτασε το Seagull για να αξιολογήσει λεπτομέρειες εξοικονόμησης χρημάτων στην κατασκευή του.
«Όλοι στη βιομηχανία θα πρέπει να μιλάνε για αυτό το αυτοκίνητο, σοβαρά, γιατί είναι ένα εξαιρετικό όχημα», είπε ο Πρόεδρος της Caresoft, Τέρι Βοϊτσόφσκι, σε ένα βίντεο που αναρτήθηκε στο InsideEVs. «Αλλάζει τον ορισμό του φθηνού και χαρούμενου, που ουσιαστικά σημαίνει ‘πωλήστε κάτι που είναι πραγματικά φθηνό’. Αυτό δεν δίνει καθόλου αυτή την εντύπωση».