Η οδήγηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου (E-Auto) κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ειδικά σε κυκλοφοριακή συμφόρηση μπορεί να προκαλέσει ανησυχίες στους οδηγούς σχετικά με την αυτονομία της μπαταρίας. Όμως, πόσο πραγματικά επηρεάζει η χρήση του κλιματισμού την κατανάλωση ενέργειας και, κατά συνέπεια, την αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, μία κυκλοφοριακή συμφόρηση πολλές φορές είναι αναπόφευκτη. Αλλά τι συμβαίνει με την αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου όταν παραμένει ώρες καθηλωμένο στην κίνηση με το κλιματιστικό σε λειτουργία; Πόση ενέργεια κοστίζει αυτό;
Οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανησυχούν για το αν η αυτονομία μπορεί να επηρεαστεί. Από την άλλη, είναι γνωστό ότι τα ηλεκτρικά οχήματα καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια τον χειμώνα σε σχέση με τις θερμές εξωτερικές θερμοκρασίες. Εκτός από την ενέργεια για τη θέρμανση της μπαταρίας, η θέρμανση για το εσωτερικό καταναλώνει επίσης ηλεκτρική ενέργεια.
Πώς όμως επηρεάζει την κατανάλωση ενέργειας το κλιματιστικό το καλοκαίρι; Η ADAC το διερεύνησε και έκανε ένα Tesla Model Y να «ιδρώσει» στο εργαστήριο δοκιμών.
Αναλυτικότερα, η γερμανική λέσχη αυτοκινήτου πραγματοποίησε δοκιμές για να μετρήσει την κατανάλωση ενέργειας από τον κλιματισμό σε ένα Tesla Model Y. Οι δοκιμές έγιναν σε συνθήκες εργαστηρίου, με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος να φτάνει τους 35°C και την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας να προσομοιώνεται με ειδικές λάμπες.
Ο στόχος ήταν να προσομοιωθεί μια κατάσταση παρατεταμένης κυκλοφοριακής συμφόρησης. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, το Tesla παρέμεινε ακινητοποιημένο για οκτώ ώρες με τον κλιματισμό ρυθμισμένο στους 20°C. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι απαιτείται ψυκτική ισχύς 1,3 έως 1,5 kW για να διατηρηθεί η ευχάριστη θερμοκρασία στο εσωτερικό. Αυτό αντιστοιχεί σε κατανάλωση ενέργειας 1,3 έως 1,5 kWh ανά ώρα.
Για το Tesla Model Y, η κατανάλωση ενέργειας του κλιματισμού κατά τη διάρκεια της δοκιμής αντιστοιχούσε σε απώλεια περίπου 2% της χωρητικότητας της μπαταρίας ή 8 χιλιόμετρα αυτονομίας ανά ώρα. Συνολικά, για τις οκτώ ώρες της δοκιμής, καταναλώθηκαν 12 kWh ενέργειας, που αντιστοιχούν σε μείωση 16% της φόρτισης της μπαταρίας ή 64 χιλιόμετρα αυτονομίας.
Σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ο συμπιεστής του κλιματισμού στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν λειτουργεί με τον κινητήρα αλλά αντλεί την ενέργειά του απευθείας από την μπαταρία υψηλής τάσης. Αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας δεν χρειάζεται να λειτουργεί κατά τη διάρκεια στάσης για να διατηρηθεί η θερμοκρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Συγκριτικά, ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης θα κατανάλωνε ανάλογα με το μέγεθος και τον τύπο του κινητήρα από 1 έως 1,5 λίτρα καυσίμου ανά ώρα, παράγοντας επιπλέον εκπομπές καυσαερίων. Με την τοπική απόδοση της ενέργειας του καυσίμου να μεταφράζεται σε περίπου 10 έως 15 kWh ανά ώρα, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποδεικνύεται πιο αποδοτικό από πλευράς ενέργειας.
Η επιπλέον κατανάλωση λόγω κλιματισμού το καλοκαίρι είναι περιορισμένη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ακόμη και στο απαιτητικό σενάριο των οκτώ ωρών ακινησίας σε καύσωνα, η αυτονομία μειώθηκε μόνο κατά 64 χιλιόμετρα. Δεδομένου ότι η λειτουργία και η δομή των κλιματιστικών στα ηλεκτρικά οχήματα όλων των εταιρειών είναι παρόμοια, τα αποτελέσματα του Model Y μπορούν να γενικευτούν και για άλλα ηλεκτρικά οχήματα.
Βέβαια, η πραγματική κατανάλωση μπορεί να διαφέρει. Για παράδειγμα, αν ανοιγοκλείνουν συχνά οι πόρτες, αν η θερμοκρασία ρυθμίζεται σε χαμηλότερα επίπεδα ή αν υπάρχουν περισσότεροι επιβάτες στο όχημα, η κατανάλωση ενέργειας μπορεί να αυξηθεί. Αντίθετα, αν η εξωτερική θερμοκρασία είναι χαμηλότερη ή αν η επιθυμητή θερμοκρασία στο εσωτερικό είναι υψηλότερη, η απαιτούμενη ενέργεια μειώνεται.
Το συμπέρασμα, πάντως, είναι ότι η αυτονομία των ηλεκτρικών επηρεάζεται σε λογικό βαθμό. Σε περίπτωση ανησυχίας για την αυτονομία, μπορεί κάποιος να απενεργοποιήσει προσωρινά το κλιματιστικό και να ανοίξει τα παράθυρα. Σε ακραίες περιπτώσεις, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εισέρχεται σε λειτουργία εξοικονόμησης ενέργειας, επηρεάζοντας και το κλιματιστικό. Στις ψυχρές περιόδους μεγάλη σημασία έχει αν υπάρχει αντλία θερμότητας.