Η ιταλική κυβέρνηση αποφάσισε να περικόψει τα κονδύλια για ένα εργοστάσιο μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων που σχεδιάζουν η Stellantis και η Mercedes-Benz, μετά από καθυστερήσεις στο πρότζεκτ ελέω της επιβράδυνσης της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Τα €200 εκατομμύρια, που προορίζονταν για το εργοστάσιο στην ανατολική Ιταλία, θα ανακατανεμηθούν σε άλλες πράσινες ενεργειακές πρωτοβουλίες, όπως ανακοίνωσαν οι αρμόδιοι αξιωματούχοι.
Η Automotive Cells Company (ACC), μια κοινοπραξία μπαταριών με μετόχους τις Stellantis, Mercedes-Benz και TotalEnergies, είχε σχέδια για τρία gigafactory στην Ευρώπη, σε τοποθεσίες στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιταλία, με συνολική επένδυση ύψους €7 δισεκατομμυρίων.
Τον Ιούνιο, η ACC ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τις εργασίες στα εργοστάσια σε Termoli, Ιταλία και Kaiserslautern, Γερμανία, καθώς η εταιρεία στρέφεται σε μπαταρίες χαμηλότερου κόστους λόγω της μειωμένης ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το εργοστάσιο στη βόρεια Γαλλία έχει ήδη ξεκινήσει την παραγωγή.
Ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι η αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας θα προγραμματιστεί σύμφωνα με την αύξηση της ζήτησης για μπαταρίες. «Μόλις αυξηθούν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και δω ότι χρειάζομαι περισσότερη χωρητικότητα, θα ενεργοποιήσω την επένδυση στα δύο επιπλέον εργοστάσια σε Γερμανία και Ιταλία», ανέφερε.
Το εργοστάσιο της Termoli θα συνεχίσει να κατασκευάζει κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2028 για να μετριαστεί η επίπτωση από την καθυστέρηση του εργοστασίου μπαταριών.
Ο Ιταλός Υπουργός Βιομηχανίας, Adolfo Urso, δήλωσε ότι θα χρησιμοποιήσει τα €200 εκατομμύρια από τα ευρωπαϊκά κονδύλια ανάκαμψης μετά τον COVID για να υποστηρίξει άλλες επενδύσεις που συνάδουν με τη στρατηγική της Ρώμης για μια πιο πράσινη οικονομία. Επίσης, ανέφερε ότι θα μπορούσε να διατεθεί εγχώρια χρηματοδότηση σε περίπτωση που η ACC παρουσιάσει ένα νέο βιομηχανικό σχέδιο για το Termoli σε μεταγενέστερο στάδιο.
Ο CEO της ACC, Yann Vincent, δήλωσε ότι η εταιρεία θα επαναλάβει τις συζητήσεις για πιθανές χρηματοδοτικές προτάσεις με την ιταλική κυβέρνηση το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. «Κατανοώ την απόφαση της Ιταλίας να διαθέσει τα κονδύλια διαφορετικά αυτή τη στιγμή», είπε ο Vincent. «Αν επιστρέψουμε με ένα έργο για μια φθηνότερη μπαταρία που λειτουργεί και για την οποία έχουμε πελάτες, λάβαμε την επιβεβαίωση ότι το ιταλικό κράτος θα μας υποστηρίξει».
Η κυβέρνηση της Giorgia Meloni και η Stellantis έχουν έρθει σε αντιπαράθεση τους τελευταίους μήνες, μετά την ανακοίνωση της αυτοκινητοβιομηχανίας για περικοπές θέσεων εργασίας στην Ιταλία λόγω της γενικότερης επιβράδυνσης της ζήτησης.
Η Stellantis ανακοίνωσε πρόσφατα ότι σχεδιάζει να διακόψει την παραγωγή του ηλεκτρικού Fiat 500 στο Τορίνο τον επόμενο μήνα λόγω έλλειψης παραγγελιών στην Ευρώπη.
Πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν επενδύσει στην παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου, αλλά η ανάπτυξη της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα εξελίσσεται πιο αργά από τις προβλέψεις του κλάδου, ενώ ο ανταγωνισμός από τους παραγωγούς μπαταριών και τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε Ασία και Βόρεια Αμερική παραμένει έντονος.
Η σουηδική εταιρεία Northvolt, η πιο ανεπτυγμένη εταιρεία παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη, έχει ανακοινώσει σχέδια για συρρίκνωση της επιχειρηματικής της δραστηριότητας και μείωση του κόστους.