Ο Akio Toyoda, πρόεδρος της Toyota, εξέφρασε ανοιχτά τις ανησυχίες του για τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες που θα μπορούσε να επιφέρει μια απόλυτη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα (EV), προβλέποντας ότι θα μπορούσαν να χαθούν 5,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στην Ιαπωνία.
Οι θέσεις αυτές αφορούν κατά κύριο λόγο εργαζόμενους που σχετίζονται με την παραγωγή και την υποστήριξη κινητήρων εσωτερικής καύσης, καθώς και τις ευρύτερες αλυσίδες εφοδιασμού που στηρίζονται σε αυτή την τεχνολογία.
Κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο Πανεπιστήμιο της Ναγκόγια, ο Toyoda υπογράμμισε ότι η Ιαπωνία, με την υπάρχουσα ενεργειακή υποδομή της, θα δυσκολευόταν να διαχειριστεί την αυξημένη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας που θα προκαλούσε η πλήρης αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων από ηλεκτρικά.
Επιπλέον, εξέφρασε τη θέση του υπέρ μιας ισορροπημένης στρατηγικής που θα συνδυάζει ηλεκτρικά οχήματα, υβριδικά και καθαρότερα οχήματα εσωτερικής καύσης, αντί για μια μονοδιάστατη εστίαση στα ηλεκτρικά.
Η στάση του Toyoda δεν είναι καινούργια. Εδώ και χρόνια έχει ασκήσει κριτική στην παγκόσμια τάση που θέλει τις κυβερνήσεις και τις αυτοκινητοβιομηχανίες να εγκαταλείπουν πλήρως τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Θεωρεί ότι η προσέγγιση αυτή είναι κοντόφθαλμη και δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες και ανάγκες της ενεργειακής υποδομής, ιδίως σε χώρες όπως η Ιαπωνία, όπου η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε μη ανανεώσιμες πηγές.
Παρά τις επικρίσεις που έχει δεχθεί, τόσο από περιβαλλοντικές οργανώσεις όσο και από επενδυτές, η στρατηγική της Toyota αποδεικνύεται ανθεκτική.
Σε μια περίοδο όπου η υιοθέτηση των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνεται και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford και η GM επανεξετάζουν τις στρατηγικές τους, η εστίαση της Toyota στα υβριδικά και σε άλλες εναλλακτικές τεχνολογίες αποδεικνύεται επιτυχημένη.
Τα υβριδικά οχήματα της εταιρείας έχουν διατηρήσει την Toyota σε ηγετική θέση στις παγκόσμιες αγορές, με ισχυρή παρουσία τόσο στις αναδυόμενες όσο και στις αναπτυγμένες αγορές.
Το βασικό επιχείρημα του Toyoda είναι ότι η πορεία προς την ουδετερότητα άνθρακα πρέπει να είναι σταδιακή και να λαμβάνει υπόψη τις τεχνολογικές δυνατότητες, την ενεργειακή υποδομή, αλλά και τις κοινωνικές επιπτώσεις, αντί να προωθείται μια μονοδιάστατη λύση όπως η πλήρης ηλεκτροκίνηση.
Αυτή η ισορροπημένη προσέγγιση που περιλαμβάνει και τα υβριδικά, τα οποία προσφέρουν σημαντικές μειώσεις στις εκπομπές χωρίς την ανάγκη πλήρους εξάρτησης από τις ηλεκτρικές υποδομές, είναι ο δρόμος που προτείνει για το μέλλον της αυτοκίνησης.