Οι πωλήσεις των κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση παρουσίασαν μείωση για τρίτο συνεχόμενο μήνα, δείχνοντας ότι οι αυξανόμενοι δασμοί εισαγωγής επηρεάζουν αρνητικά τις πωλήσεις.
Σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας Dataforce, οι κινεζικές μάρκες κατέλαβαν μερίδιο 8,5% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο, μειωμένο από το 9,6% την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η SAIC, ιδιοκτήτρια της MG, είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν κατά 28%, οδηγώντας τη μείωση των κινεζικών πωλήσεων στην περιοχή. Οι πτώσεις συνεχίζονται από τον Ιούλιο, όταν η ΕΕ εισήγαγε προσωρινούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, φτάνοντας τους δασμούς εισαγωγής έως και 45%.
Αν και οι προσωρινοί αυτοί δασμοί δεν εφαρμόστηκαν πλήρως, οι εμπορικές συνομιλίες μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας δεν κατέληξαν σε συμφωνία, και αυτή την εβδομάδα οι νέοι δασμοί τέθηκαν επίσημα σε ισχύ. Η μεγαλύτερη πτώση σημειώθηκε στην MG, η οποία, ως μέρος της κινεζικής κρατικής εταιρείας SAIC, επιβαρύνεται με επιπλέον δασμό 35% πάνω από τον υπάρχοντα δασμό εισαγωγής 10%.
Παρά την κάμψη στις πωλήσεις των κινεζικών εταιρειών, η BYD, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων της Κίνας, επεκτείνεται δυναμικά στην Ευρώπη, προσλαμβάνοντας τοπικά στελέχη και σχεδιάζοντας νέα εργοστάσια στην περιοχή. Οι ταξινομήσεις της BYD στην Ευρώπη αυξήθηκαν σχεδόν 200% τον Σεπτέμβριο σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, φτάνοντας τις 5.007 μονάδες.
Η Γερμανία ήταν μία από τις πέντε χώρες που ψήφισαν κατά των νέων δασμών. Από την πλευρά της, η Κίνα απειλεί με αντίποινα, ενώ το υπουργείο Εμπορίου της χώρας εξέφρασε την ελπίδα για μια αποδεκτή λύση, αναφέροντας ότι αν αυτή δεν βρεθεί, ενδέχεται να ληφθούν αντίμετρα ήδη από τον Νοέμβριο.
Στη Βρετανία, όπου οι κατασκευαστές προχώρησαν σε σημαντικές εκπτώσεις για να συμμορφωθούν με τους στόχους μηδενικών εκπομπών, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυξήθηκαν κατά 25% φτάνοντας τις 56.524 μονάδες. Στη Γερμανία, όπου η κυβέρνηση συζητά την παροχή νέων κινήτρων, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυξήθηκαν κατά 8,9%.
Οι νέοι δασμοί αφορούν όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων αυτών από δυτικές μάρκες, με αρκετούς μεγάλους Ευρωπαίους κατασκευαστές να αντιτίθενται σε αυτούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρότι οι κινεζικές μάρκες είδαν μείωση στις πωλήσεις, οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 13% τον Σεπτέμβριο, φτάνοντας τις 212.631 μονάδες. Τα Model Y και Model 3 της Tesla ήταν τα δημοφιλέστερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο, ενώ το Skoda Enyaq και το Volvo EX30 ακολούθησαν.
Το EX30 της Volvo, που ανήκει στην κινεζική Zhejiang Geely και κατασκευάζεται στην Κίνα, σημείωσε εξαιρετικές επιδόσεις, παρόλο που η Dataforce δεν κατατάσσει τη Volvo στις κινεζικές μάρκες. Στις στατιστικές της Dataforce για τις κινεζικές μάρκες περιλαμβάνεται ωστόσο η Polestar, η οποία είναι επίσης εν μέρει ιδιοκτησία της Geely. Τα δεδομένα της Dataforce καλύπτουν τις πωλήσεις σε όλες τις χώρες της ΕΕ και της EFTA, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο.