Η κυριαρχία της Κίνας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων και ειδικά στην παραγωγή μπαταριών αποτελεί ένα σημαντικό γεωπολιτικό και οικονομικό ζήτημα για τη Δύση.
Ο Robert Antsey, CEO της αμερικανικής εταιρείας GDI, προτείνει τη δημιουργία ενός «NATO μπαταριών» ως απάντηση σε αυτή την κατάσταση, δηλαδή μια διακρατική συνεργασία που θα μπορούσε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Οι αναπτυσσόμενες τεχνολογίες μπαταριών και ο ρόλος του πυριτίου: Η GDI έχει εξελίξει ανόδους 100% από πυρίτιο για τις μπαταρίες λιθίου, οι οποίες υπόσχονται μεγαλύτερη αυτονομία και ταχύτερους χρόνους φόρτισης.
Όπως εξηγεί ο Antsey, το πυρίτιο μπορεί να αποθηκεύσει δεκαπλάσια ποσότητα λιθίου σε σύγκριση με το γραφίτη, κάτι που καθιστά τις μπαταρίες πολύ πιο αποδοτικές. Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει την πλήρη φόρτιση για αυτονομία 500 χιλιομέτρων μέσα σε μόλις 15 λεπτά.
Στόχος της GDI είναι να πετύχει ενεργειακή πυκνότητα της τάξης των 1.000 Wh ανά λίτρο, κάτι που θα επέτρεπε σε ένα ηλεκτρικό όχημα να διανύσει 1.000 χιλιόμετρα χωρίς ανάγκη επαναφόρτισης. Αυτό θα μπορούσε να σηματοδοτήσει το τέλος της ανάγκης για υβριδικές ή άλλες συμβατικές λύσεις υποστήριξης σε ηλεκτρικά οχήματα.
Κίνδυνοι και προκλήσεις της τεχνολογίας πυριτίου: Παρά τις υποσχόμενες αποδόσεις, η τεχνολογία πυριτίου βρίσκεται ακόμα σε πειραματικό στάδιο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν σήμερα μόλις 9% πυρίτιο στις μπαταρίες, κυρίως λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια και το κόστος.
Μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα συνεπάγεται αυξημένους κινδύνους για την ασφάλεια, και πολλές εταιρείες διστάζουν να επενδύσουν σε λύσεις που ενδέχεται να μην αποδώσουν τα αναμενόμενα. Ο Antsey επισημαίνει ότι η GDI επιδιώκει να εξαλείψει την ανάγκη για γραφίτη και να εστιάσει αποκλειστικά σε υψηλής ενέργειας χημεία κυψελών, χωρίς τη χρήση νανοσωματιδίων πυριτίου.
Η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει συμφωνία με κατασκευαστές στοιχείων μπαταριών και έχει ξεκινήσει την αποστολή υλικών σε εργαστήρια έρευνας αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Παράλληλα, διεξάγονται συνομιλίες και με Ιάπωνες κατασκευαστές.
Η Κίνα κρατά τα ηνία στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: Η εξάρτηση της βιομηχανίας από το γραφίτη έχει γίνει ακόμα πιο έντονη μετά την απόφαση της Κίνας να περιορίσει τις εξαγωγές γραφίτη, ενισχύοντας τις προσπάθειες για αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων όπως το πυρίτιο.
Η Κίνα κατέχει το 58% των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και προβλέπεται ότι θα διατηρήσει αυτό το προβάδισμα, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την παραγωγή της.
Σύμφωνα με την Gartner, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων στον δρόμο αναμένεται να φτάσει τα 85 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του 2025, με την Κίνα και την Ευρώπη να αντιπροσωπεύουν το 82% της παγκόσμιας αγοράς.
«Πολλές Τεχνολογίες για Πολλά Είδη Αυτοκινήτων»: Ο Antsey θεωρεί ότι το μέλλον των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα περιλαμβάνει διάφορους τύπους πυριτίου για διαφορετικά είδη οχημάτων. «Θα δούμε διάφορες χημικές συνθέσεις μπαταριών να κυριαρχούν, όπως έχουμε διάφορους τύπους αυτοκινήτων», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Μέχρι το 2028, οι μπαταρίες με κυψέλες πυριτίου αναμένεται να εισαχθούν μαζικά στην αγορά, αν και το ποσοστό πυριτίου στις ανόδους δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 20%. Τα πολυτελή και σπορ αυτοκίνητα αναμένεται να χρησιμοποιούν ανόδους 100% από πυρίτιο έως το 2030 ή το 2031.
Ανάγκη για δυτική συνεργασία
Η δημιουργία ενός «NATO μπαταριών» που θα περιλαμβάνει τις ΗΠΑ και την Ευρώπη, σύμφωνα με τον Antsey, θα μπορούσε να αποτελέσει την απαραίτητη απάντηση στην κυριαρχία της Κίνας.
Με συντονισμένες προσπάθειες στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και στην κλίμακα παραγωγής, η Δύση μπορεί να προσφέρει μια εναλλακτική λύση που δεν θα εστιάζει μόνο στο χαμηλό κόστος αλλά και στη βελτιωμένη εμπειρία του χρήστη και στην υψηλή απόδοση.
Με επενδύσεις, όπως τα 13,5 εκατομμύρια ευρώ που συγκέντρωσε η GDI το 2022 από την EIT InnoEnergy και την Helios Climate Ventures, η Δύση μπορεί να βρει τον τρόπο να ανταγωνιστεί την Κίνα στην αναδυόμενη αγορά των μπαταριών και να διασφαλίσει τη θέση της στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Η κυριαρχία της Κίνας στις μπαταρίες και στα ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί μια σημαντική πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία της Δύσης. Η δημιουργία μιας συμμαχίας, ενός «NATO μπαταριών», θα μπορούσε να προσφέρει στις ΗΠΑ και την Ευρώπη τη δυνατότητα να ανταγωνιστούν την Κίνα και να στηρίξουν την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων με τρόπο που θα ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και την οικονομική αυτονομία.