Η επανεκλογή του Donald Trump έχει δημιουργήσει μια νέα ατμόσφαιρα αβεβαιότητας για τη βιομηχανία αυτοκινήτου, ειδικά όσον αφορά τις ρυθμίσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα, τα κίνητρα και τις εμπορικές σχέσεις.
Ο Trump, ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ, αναμένεται να ακολουθήσει μια πολιτική που θα εστιάζει στην προστασία της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας και ενδέχεται να ενισχύσει την απομόνωση των κινεζικών εταιρειών κατασκευής οχημάτων και ανταλλακτικών από την αμερικανική αγορά. Ωστόσο, ο νέος Πρόεδρος ενδέχεται να στοχεύσει και τα φορολογικά κίνητρα της εποχής Biden, γεγονός που θα επηρεάσει αρνητικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν επενδύσει σημαντικά στην ηλεκτροκίνηση.
Πιθανές αλλαγές στη ρυθμιστική πολιτική για την ηλεκτροκίνηση
Με τον έλεγχο της Γερουσίας από τους Ρεπουμπλικάνους και αμφιβολίες για την πλειοψηφία στη Βουλή, οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο Trump θα επιδιώξει να χαλαρώσει τις αυστηρές ρυθμίσεις που επέβαλε η διοίκηση Biden για την ηλεκτροκίνηση, επιβραδύνοντας τους φιλόδοξους στόχους της ενεργειακής μετάβασης. Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι η κατάργηση των φοροαπαλλαγών για τα ηλεκτρικά οχήματα, όπως το ατομικό φορολογικό κίνητρο και τα κίνητρα για επαγγελματικά και μεταχειρισμένα καθαρά οχήματα.
Αν αυτά τα κίνητρα καταργηθούν ή μειωθούν, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα ενδέχεται να υποχωρήσει, επηρεάζοντας άμεσα τις αυτοκινητοβιομηχανίες που εξαρτώνται από αυτές τις επιδοτήσεις για να καλύψουν το κόστος παραγωγής και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Σύμφωνα με τον Sam Fiorani της AutoForecast Solutions, η διατήρηση αυτών των κινήτρων είναι καθοριστική για τη Βορειοαμερικανική αγορά EV.
Εμπόδια στην εμπορική πολιτική και την κινεζική τεχνολογία
Η νέα διοίκηση αναμένεται να επιβάλει περαιτέρω περιορισμούς στα κινεζικά προϊόντα και την τεχνολογία, επεκτείνοντας τους ήδη υπάρχοντες δασμούς σε μπαταρίες και εξαρτήματα. Οι ενδεχόμενοι νέοι δασμοί μπορεί να αυξήσουν το κόστος παραγωγής για τις αμερικανικές εταιρείες αυτοκινήτων που εξαρτώνται από κινεζικά εξαρτήματα, ειδικά στις μπαταρίες EV, καθιστώντας τα ηλεκτρικά οχήματα πιο ακριβά για τους καταναλωτές.
Ο Trump θα μπορούσε επίσης να ενισχύσει τον Νόμο για την Πρόληψη Καταναγκαστικής Εργασίας των Ουιγούρων, προσθέτοντας κινεζικές εταιρείες μπαταριών, όπως η CATL, στη λίστα οντοτήτων που υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους εισαγωγών. Αυτές οι ενέργειες στοχεύουν στη μείωση της εξάρτησης των ΗΠΑ από την Κίνα, αλλά ενδέχεται να επιβαρύνουν το κόστος παραγωγής για τις αμερικανικές εταιρείες.
Η επίδραση στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων
Ο Trump έχει στο παρελθόν εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων και είναι πιθανό να ακολουθήσει αντιρρυθμιστική πολιτική που θα ανακουφίσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες από το βάρος της συμμόρφωσης με τις αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων.
Μια πιθανή κίνηση θα ήταν η καθυστέρηση των νέων κανονισμών εκπομπών που προβλέπονται να τεθούν σε ισχύ μετά το 2028. Επιπλέον, η διοίκηση Trump ενδέχεται να προσπαθήσει να ανακαλέσει την εξαίρεση της Καλιφόρνιας που της επιτρέπει να θέτει δικούς της, αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών.
Αρκετές εταιρείες όπως η Ford, η General Motors και η Stellantis έχουν δεσμευτεί να συμμορφωθούν με τα πρότυπα της Καλιφόρνιας για τις μηδενικές εκπομπές, που οδηγούν τη βιομηχανία σε καινοτομίες καθαρών μεταφορών. Ωστόσο, οι ενέργειες του Trump ενδέχεται να καθυστερήσουν τις εξελίξεις σε εθνικό επίπεδο και να δημιουργήσουν αβεβαιότητα για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης.
Ενδεχόμενη συνεργασία με τον Elon Musk
Ο Elon Musk, Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, έχει ήδη δηλώσει υποστήριξη προς τον Trump και εξέφρασε την επιθυμία του να προωθήσει ομοσπονδιακά πρότυπα για τα αυτόνομα οχήματα. Ο Trump δεσμεύτηκε να δημιουργήσει μια επιτροπή αποδοτικότητας υπό την ηγεσία του Musk, η οποία θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 2 τρισεκατομμύρια δολάρια στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό.
Ο Musk αναμένεται να αξιοποιήσει τη θέση του αυτή για να προωθήσει κοινά πρότυπα έγκρισης για την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, απλοποιώντας την υιοθέτησή της σε όλες τις πολιτείες.
Οι μετοχές της Tesla σημείωσαν άνοδο 15% μετά την ανακοίνωση της νίκης του Trump, υποδεικνύοντας την αισιοδοξία της αγοράς για θετικές εξελίξεις για την εταιρεία.
Οι σχέσεις με την UAW και τις εργασιακές πολιτικές
Η επανεκλογή του Trump μπορεί να αποτελέσει πλήγμα για την επιρροή του Προέδρου της UAW, Shawn Fain, ο οποίος είχε υποστηρίξει σθεναρά την Kamala Harris. Ο Fain θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει μια δύσκολη σχέση με τον Trump, καθώς ο τελευταίος αναμένεται να διορίσει μέλη στο Εθνικό Συμβούλιο Εργασιακών Σχέσεων (NLRB) που πιθανότατα θα υιοθετήσουν λιγότερο φιλικές προς τους εργαζόμενους θέσεις. Επιπλέον, η Συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA), την οποία ο Fain έχει επικρίνει, θα επανεξεταστεί το 2026.
Η επιστροφή του Donald Trump στον Λευκό Οίκο αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τη βιομηχανία αυτοκινήτου, προκαλώντας αβεβαιότητα σε καίριους τομείς όπως η ηλεκτροκίνηση, οι εμπορικές σχέσεις και οι περιβαλλοντικές ρυθμίσεις.
Εάν ο Trump προχωρήσει σε αντιρρυθμιστικά μέτρα και αυξημένους δασμούς, η αυτοκινητοβιομηχανία θα βρεθεί αντιμέτωπη με αυξημένα κόστη και ανασφάλεια.
Οι εταιρείες που έχουν επενδύσει στην ηλεκτροκίνηση και στις νέες τεχνολογίες θα πρέπει να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, ενώ η επόμενη περίοδος διαφαίνεται δύσκολη, με πολλές προκλήσεις για την πορεία της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ.