Η επανεκλογή του Donald Trump ως Πρόεδρος των ΗΠΑ έχει προκαλέσει έντονη κινητικότητα και αναλύσεις στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Καθώς η βιομηχανία ετοιμάζεται για τη νέα διοίκηση, κατασκευαστές, προμηθευτές, αναλυτές και άλλοι εμπλεκόμενοι παράγοντες αξιολογούν τις πιθανές συνέπειες αυτής της εξέλιξης και σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις τους.
Αντιδράσεις από στελέχη αυτοκινητοβιομηχανιών
Dave Christ, επικεφαλής του τμήματος Toyota στις ΗΠΑ: Ο Christ δήλωσε ότι η Toyota δεν σκοπεύει να αλλάξει τη στρατηγική της λόγω του εκλογικού αποτελέσματος. «Θα συνεργαστούμε με όποιους κανονισμούς μας τεθούν», είπε. Με δέκα εργοστάσια στις ΗΠΑ, η Toyota θεωρεί ότι η εκλογή Trump δεν θα επηρεάσει σημαντικά τη δραστηριότητά της στη χώρα, ενώ η εταιρεία είναι πάντα έτοιμη για προσαρμογές.
Oliver Zipse, Διευθύνων Σύμβουλος της BMW: Ο Zipse δήλωσε ότι η BMW θα μπορούσε να επωφεληθεί από πιθανούς δασμούς στις ΗΠΑ, καθώς η εταιρεία διατηρεί μεγάλη παρουσία στη χώρα με 30 εγκαταστάσεις σε 12 πολιτείες. «Δεν θα έπρεπε να ανησυχούμε υπερβολικά», σημείωσε.
Shinji Aoyama, Αντιπρόεδρος της Honda: Ο Aoyama αναφέρθηκε στην παραγωγή της Honda στο Μεξικό, από την οποία περίπου 160.000 αυτοκίνητα εξάγονται στις ΗΠΑ. Εξέφρασε ανησυχία για τους πιθανούς δασμούς, αλλά πιστεύει ότι αυτοί δεν θα εφαρμοστούν άμεσα, καθώς θα χρειαστούν διαπραγματεύσεις.
Elon Musk, Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla: Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα X, ο Musk δήλωσε: «Ο αμερικανικός λαός έδωσε απόψε στον @realDonaldTrump μια ξεκάθαρη εντολή για αλλαγή».
Αντιδράσεις από ομάδες υποστήριξης ηλεκτροκίνησης
Zero Emission Transportation Association (ΖΕΤΑ): Η ένωση υποστηρίζει ότι η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων είναι έτοιμη να συνεργαστεί με τη νέα διοίκηση Trump για να διασφαλίσει ότι η καινοτομία και η οικονομική ανταγωνιστικότητα των ΗΠΑ θα παραμείνουν υψηλές. Κάλεσε τους πολιτικούς και των δύο κομμάτων να στηρίξουν πολιτικές που προσφέρουν σταθερότητα για τις επιχειρήσεις, ώστε οι κατασκευαστές EV να συνεχίσουν την ανάπτυξή τους.
Electric Drive Transportation Association (EDTA): Η EDTA συνεχάρη τον Trump για τη νίκη του και εξέφρασε την πρόθεση να συνεργαστεί με τη νέα κυβέρνηση και το Κογκρέσο για να προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση στις ΗΠΑ. Σημείωσε ότι ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων έχει επενδύσει 320 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ και υποστηρίζει εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Αναλύσεις από τη Wall Street και τον κλάδο
GlobalData: Η εταιρεία προβλέπει ότι η πολιτική προστατευτισμού θα ενισχυθεί υπό την ηγεσία Trump, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τις τιμές των αυτοκινήτων και να περιορίσει τις επιλογές για τους καταναλωτές. Υπάρχει ανησυχία ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα θα επιβραδυνθεί, καθώς η νέα διοίκηση αναμένεται να εστιάσει στη μείωση των τιμών του πετρελαίου και να αναθεωρήσει τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων.
Cox Automotive: Η Cox Automotive ανέφερε ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στις ΗΠΑ ενδέχεται να αυξηθούν τώρα που η πολιτική αστάθεια της εκλογικής περιόδου τελείωσε. Η εταιρεία προβλέπει ότι οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων θα φτάσουν τα 15,7 εκατομμύρια το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 2% σε σύγκριση με το 2023.
Wedbush: Η εταιρεία αναμένει ότι η νίκη του Trump θα προκαλέσει θετική αντίδραση στην αγορά, ειδικά για τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες και την Tesla. Ωστόσο, θεωρεί ότι οι εντάσεις με την Κίνα θα επιβαρύνουν την εφοδιαστική αλυσίδα και τη διαθεσιμότητα μικροτσίπ και άλλων τεχνολογιών.
TD Cowen: Σύμφωνα με την TD Cowen, η πολιτική για την ενεργειακή μετάβαση στις ΗΠΑ αναμένεται να αλλάξει δραστικά προς τα δεξιά το 2025. Προβλέπεται απορρύθμιση και αναθεώρηση των δασμών, με εστίαση στην υποστήριξη των ορυκτών καυσίμων. Παράλληλα, θεωρούν ότι ο κλάδος της ηλεκτροκίνησης θα αντιμετωπίσει αυξημένο ρίσκο πολιτικής.
Morningstar DBRS: Η εταιρεία επεσήμανε ότι η Ευρώπη είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη σε δασμούς από τις ΗΠΑ, καθώς η αμερικανική αγορά αποτελεί σημαντικό εξαγωγικό προορισμό για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αν οι δασμοί εφαρμοστούν, θα υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος στις ευρωπαϊκές εξαγωγές, ενώ μακροπρόθεσμα οι ευρωπαϊκές εταιρείες μπορεί να χρειαστεί να μεταφέρουν περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ.
Συμπέρασμα
Η εκλογή του Donald Trump προκαλεί ανησυχία και αβεβαιότητα στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία, ειδικά όσον αφορά τους δασμούς και την πολιτική για τα ηλεκτρικά οχήματα. Ωστόσο, πολλοί κατασκευαστές δηλώνουν ότι θα προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, ενώ ορισμένοι βλέπουν ευκαιρίες από την ενδεχόμενη εφαρμογή προστατευτικών πολιτικών στις ΗΠΑ. Η επόμενη χρονιά αναμένεται να φέρει σημαντικές εξελίξεις, καθώς η βιομηχανία προσπαθεί να προσαρμοστεί στις νέες πολιτικές συνθήκες.