Η επανεκλογή του Donald Trump στις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένεται να φέρει νέες προκλήσεις για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ενδέχεται να αντιμετωπίσει αυξημένους δασμούς και μια γενικότερη στροφή προς τον προστατευτισμό στην αμερικανική αγορά.
Με την πολιτική «America First» και τη σκληρή ρητορική του για την ανάγκη ενίσχυσης της αμερικανικής παραγωγής, ο Trump στοχεύει να μεταφέρει περισσότερες βιομηχανίες στις ΗΠΑ, ενώ παράλληλα εξετάζει την επιβολή δασμών που θα μπορούσαν να φτάσουν ακόμα και το 50% στις εισαγωγές από το εξωτερικό.
Αυτό το σενάριο δημιουργεί ανησυχία στους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, για τους οποίους οι ΗΠΑ αποτελούν μία από τις μεγαλύτερες αγορές. Αν τα σχέδια αυτά υλοποιηθούν, το κόστος των γερμανικών αυτοκινήτων στην αμερικανική αγορά θα αυξηθεί, γεγονός που θα μπορούσε να μειώσει την ανταγωνιστικότητά τους έναντι των εγχώριων παραγωγών.
Οι δασμοί που προτείνει ο Trump δεν επηρεάζουν μόνο την εξαγωγή αυτοκινήτων από τη Γερμανία στις ΗΠΑ, αλλά και την παραγωγή που ήδη πραγματοποιείται σε γειτονικές χώρες, όπως το Μεξικό.
Κατασκευαστές όπως η BMW, η Volkswagen και η Mercedes έχουν επενδύσει σημαντικά σε εργοστάσια στο Μεξικό, εκμεταλλευόμενοι το χαμηλότερο εργατικό κόστος και τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου, όπως η USMCA. Ωστόσο, η νέα κυβέρνηση Trump εξετάζει την επιβολή υψηλών δασμών και στα αυτοκίνητα που εισάγονται από το Μεξικό, καθιστώντας την παραγωγή στη χώρα αυτή λιγότερο ελκυστική.
Έτσι, με δεδομένες τις αυξημένες οικονομικές πιέσεις, δεν αποκλείεται οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να αναγκαστούν να επενδύσουν ακόμα περισσότερο στην παραγωγή εντός των ΗΠΑ.
Η BMW, για παράδειγμα, διατηρεί ήδη ένα μεγάλο εργοστάσιο στη Νότια Καρολίνα, το οποίο αποτελεί και τον μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Όμως, ο Trump επιθυμεί να δει ακόμα περισσότερη παραγωγή να μεταφέρεται στο αμερικανικό έδαφος, προσφέροντας χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και μειωμένες ρυθμιστικές υποχρεώσεις ως κίνητρο.
Τι θα γίνει με την ηλεκτροκίνηση;
Ένα άλλο αβέβαιο ζήτημα αφορά την πολιτική του Trump για την ηλεκτροκίνηση. Κατά την προεδρία του Joe Biden, εφαρμόστηκαν κίνητρα για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων, μέσω του «Inflation Reduction Act».
Ωστόσο, ο Trump έχει εκφράσει επανειλημμένα τις αντιρρήσεις του για τα θέματα κλιματικής αλλαγής και περιβαλλοντικής πολιτικής, κάτι που ενδεχομένως να σημαίνει περιορισμένη υποστήριξη στα ηλεκτρικά οχήματα.
Από την άλλη πλευρά, ο στενός του συνεργάτης Elon Musk, ιδρυτής της Tesla, ίσως πιέσει για τη συνέχιση κάποιων κινήτρων που θα ευνοούν την αμερικανική παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εφόσον πληρούνται προδιαγραφές κατασκευής εντός ΗΠΑ και αποφυγής εξαρτημάτων από την Κίνα.
Πάμε για εμπορικό πόλεμο;
Εφόσον οι προτεινόμενοι δασμοί εφαρμοστούν, είναι πιθανό η Ευρωπαϊκή Ένωση να απαντήσει με αντίστοιχους δασμούς στις αμερικανικές εξαγωγές, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε εμπορικό πόλεμο.
Ένα τέτοιο σενάριο θα επηρέαζε όχι μόνο τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και ευρύτερα την οικονομική δραστηριότητα ανάμεσα στους δύο εμπορικούς εταίρους, με συνέπειες για τις τιμές και τη διαθεσιμότητα προϊόντων για τους καταναλωτές και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Παρά τις ανησυχίες, ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να βρει διόδους συνεννόησης με την κυβέρνηση Trump. Η προηγούμενη εμπειρία έδειξε ότι είναι εφικτές οι συμφωνίες με τον Trump, εφόσον οι γερμανικές εταιρείες προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις και επιδείξουν ευελιξία στην παραγωγή και στην επένδυση στις ΗΠΑ.
Το σίγουρο είναι ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να προετοιμαστούν για μια νέα εποχή εμπορικής αβεβαιότητας, η οποία απαιτεί στρατηγικές αποφάσεις και πιθανώς σημαντικές ανακατατάξεις στη διεθνή τους παρουσία.