Η Audi φαίνεται να βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, με το βλέμμα στραμμένο στην αναδιάρθρωση και τη μείωση του κόστους για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που φέρνει η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Manager Magazin και άλλες πηγές, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία προγραμματίζει χιλιάδες απολύσεις, κυρίως σε μη παραγωγικές θέσεις, δηλαδή σε τμήματα όπως η ανάπτυξη και το διοικητικό προσωπικό. Στόχος της είναι η μείωση του εργατικού δυναμικού κατά 15% στις έμμεσες θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν περίπου 4.500 θέσεις στη Γερμανία.
Η αιτία πίσω από αυτήν την κίνηση σχετίζεται με την επιβράδυνση της ζήτησης για τα ηλεκτρικά μοντέλα της εταιρείας, αλλά και το υψηλό κόστος λειτουργίας ορισμένων εργοστασίων.
Το εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες, που απασχολεί περίπου 3.000 εργαζόμενους και παράγει το Q8 E-tron, βρίσκεται σε κίνδυνο κλεισίματος λόγω μειωμένης ζήτησης για το συγκεκριμένο μοντέλο. Η χαμηλή αποδοχή του Q8 E-tron στην αγορά φαίνεται να δημιουργεί πιέσεις στην Audi, οδηγώντας σε σκέψεις για διακοπή της παραγωγής σε αυτήν την εγκατάσταση, προκειμένου να μειωθούν οι ζημίες.
Παράλληλα, ο Όμιλος Volkswagen, στον οποίο ανήκει η Audi, μελετά το ενδεχόμενο κλεισίματος τριών εργοστασίων στη Γερμανία, στο πλαίσιο μιας συνολικής στρατηγικής εξοικονόμησης. Το υψηλό κόστος παραγωγής, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ανάγκη για επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση και τις νέες τεχνολογίες, έχει οδηγήσει τη Volkswagen να προχωρήσει σε σκληρές αποφάσεις.
Ένα από τα εργοστάσια που κινδυνεύουν είναι αυτό στο Χόλτσμιντεν, το οποίο κατασκευάζει εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μια κατηγορία που σταδιακά περιορίζεται καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία στρέφεται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.
Η απόφαση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που η Audi αντιμετωπίζει δυσκολίες στις πωλήσεις, ενώ ο ανταγωνισμός στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων εντείνεται. Κατά το τρίτο τρίμηνο, τα κέρδη της εταιρείας μειώθηκαν αισθητά, γεγονός που προκάλεσε πίεση για άμεσες αλλαγές.
Η Audi, όπως και άλλες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, αναγκάζεται να επιταχύνει τη μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση και στις ψηφιακές τεχνολογίες, προκειμένου να ανταγωνιστεί εταιρείες όπως η Tesla και η BYD, οι οποίες κυριαρχούν στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η Audi επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, χωρίς ωστόσο να ανακοινώσει συγκεκριμένο αριθμό θέσεων εργασίας που θα περικοπούν. Το ενδεχόμενο απολύσεων έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις στα σωματεία εργαζομένων στη Γερμανία, τα οποία ανησυχούν για τις επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες, καθώς πολλές περιοχές εξαρτώνται οικονομικά από τα εργοστάσια της Audi και της Volkswagen.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Audi, Markus Duesmann, δήλωσε ότι η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να κάνει «δύσκολες επιλογές» προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική στην ταχέως μεταβαλλόμενη αυτοκινητοβιομηχανία.
Εξήγησε ότι οι απολύσεις και οι αναδιαρθρώσεις είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την ελαχιστοποίηση των εξόδων και την ενίσχυση της αποδοτικότητας, ιδιαίτερα εν όψει της σταδιακής μετάβασης σε εξηλεκτρισμένα μοντέλα και των επενδύσεων που απαιτούνται για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, όπως το λογισμικό και η αυτόνομη οδήγηση.
Η κατάσταση αυτή αντανακλά τις ευρύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς προσπαθούν να προσαρμοστούν στις αυστηρές ρυθμίσεις για τις εκπομπές ρύπων και στην ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Οι επενδύσεις για την ανάπτυξη νέων πλατφορμών και τεχνολογιών είναι κοστοβόρες, και πολλές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με την ανάγκη να περιορίσουν δαπάνες σε άλλους τομείς.
Η Audi και η Volkswagen, όπως και οι υπόλοιποι μεγάλοι κατασκευαστές, καλούνται να ισορροπήσουν ανάμεσα στις επενδύσεις για το μέλλον και στη διατήρηση της κερδοφορίας τους στο παρόν. Αν και δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα όλα τα μέτρα που θα ληφθούν, είναι σαφές ότι η Audi σκοπεύει να λάβει δραστικά μέτρα για να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά της σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.