Η Audi, με έδρα τη Γερμανία, και η Stellantis, η πολυεθνική που προήλθε από τη συγχώνευση των PSA Group και Fiat Chrysler, βρίσκονται σε μια περίοδο έντονων ανακατατάξεων και αβεβαιοτήτων.
Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi και η Stellantis, αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση συναντά δυσκολίες και η παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα επιβαρύνει τη ζήτηση.
Audi: Ηλεκτροκίνηση και μειωμένες πωλήσεις
Η Audi αντιμετωπίζει πολλαπλά προβλήματα, καθώς οι πωλήσεις της μειώνονται στις βασικές αγορές των ΗΠΑ, της Κίνας και της Ευρώπης. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία παλεύει με μια σχετικά παρωχημένη γκάμα μοντέλων και μια στρατηγική για τα ηλεκτρικά οχήματα που μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Κατά το τρίτο τρίμηνο του 2023, τα κέρδη της μειώθηκαν κατά 91%, φτάνοντας μόλις τα 106 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που αποδίδεται τόσο στις δαπανηρές προσπάθειες αναδιάρθρωσης όσο και στη μειωμένη ζήτηση για τα παραδοσιακά της μοντέλα.
Παλαιότερα δημοφιλή μοντέλα, όπως τα Q7 και A8, δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν νεότερους και πιο καινοτόμους αντιπάλους, ειδικά στην Κίνα, όπου οι τοπικοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD και η Nio, έχουν ισχυρή παρουσία και προσφέρουν τεχνολογικά εξελιγμένα μοντέλα σε ανταγωνιστικές τιμές.
Η Audi, η οποία προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην αναβάθμιση των συμβατικών μοντέλων της και την καινοτομία στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, ελπίζει ότι τα επερχόμενα μοντέλα της, όπως τα ανανεωμένα A5 και Q5, καθώς και τα νέα ηλεκτρικά A6 e-tron και Q6 e-tron, θα μπορέσουν να τονώσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Σύμφωνα με ανάλυση του Automotive News Europe, η Audi αντιμετωπίζει το πρόβλημα της στρατηγικής μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, καθώς η στροφή αυτή απαιτεί τεράστιες επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και παραγωγικές υποδομές. Επιπλέον, ο Όμιλος Volkswagen, στον οποίο ανήκει η Audi, δέχεται πίεση να μειώσει το κόστος παραγωγής και να βελτιώσει την κερδοφορία του, κάτι που εντείνει τις πιέσεις για γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις.
Stellantis: Προβλήματα παραγωγής και ζήτηση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ
Η Stellantis, από την άλλη, αντιμετωπίζει σημαντικά ζητήματα στην παραγωγή και στη ζήτηση των ηλεκτρικών της οχημάτων, ειδικά στο εργοστάσιο Mirafiori στο Τορίνο της Ιταλίας. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο, το οποίο κατασκευάζει το ηλεκτρικό Fiat 500e και δύο μοντέλα της Maserati (Levante και Quattroporte), έχει αντιμετωπίσει επαναλαμβανόμενες διακοπές λειτουργίας τους τελευταίους μήνες.
Η παραγωγή ανεστάλη από τα μέσα Σεπτεμβρίου έως την 1η Νοεμβρίου, και παρόλο που επαναλήφθηκε με μειωμένο ημερήσιο ρυθμό παραγωγής 170 μονάδων Fiat 500e, η Stellantis φαίνεται να εξετάζει νέα παύση της παραγωγής μέχρι τον Δεκέμβριο, καθώς η ζήτηση παραμένει χαμηλή και οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού συνεχίζονται.
Σύμφωνα με αναφορές από το Reuters, η Stellantis αντιμετωπίζει επίσης υπερβάλλοντα αποθέματα στις ΗΠΑ, κάτι που επηρεάζει αρνητικά τις ταμειακές της ροές και την κερδοφορία. Η παγκόσμια επιβράδυνση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα και ο αυξημένος ανταγωνισμός από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δυσχεραίνουν την πορεία της εταιρείας, η οποία προσπαθεί να εξισορροπήσει την παραγωγή και να προσαρμόσει τις προσφορές της σε μια αγορά που αλλάζει συνεχώς.
Η Stellantis, η οποία έχει δηλώσει φιλόδοξους στόχους για την ηλεκτροκίνηση, βασίζεται σε μια σειρά από νέα μοντέλα EV που προγραμματίζονται να λανσαριστούν μέχρι το 2025, καθώς και στην πλατφόρμα STLA, η οποία αναμένεται να φιλοξενήσει μια νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, οι προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού και η αυξημένη πίεση για αποδοτικότητα κάνουν τον στόχο αυτό πιο δύσκολο να επιτευχθεί.
Δύσκολοι καιροί για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι πιέσεις που δέχονται οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi και η Stellantis, αποτυπώνουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ολόκληρος ο κλάδος. Η βιαστική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η υψηλή επένδυση σε υποδομές και τεχνολογία, η αβεβαιότητα λόγω του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης, καθώς και ο έντονος ανταγωνισμός από τις κινεζικές μάρκες, έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις.
Οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί ως προς τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς η υψηλή τιμή τους και οι αμφιβολίες για την αυτονομία και τη διαθεσιμότητα φορτιστών αποθαρρύνουν τις μαζικές αγορές. Επιπλέον, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης και η άνοδος του κόστους διαβίωσης λόγω πληθωρισμού έχουν περιορίσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, επηρεάζοντας τις πωλήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τους Financial Times, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να αναθεωρήσουν τις στρατηγικές τους για την ηλεκτροκίνηση, καθώς η επένδυση σε αυτόν τον τομέα αποδεικνύεται πιο δαπανηρή και απαιτητική από ό,τι αρχικά εκτιμήθηκε. Με τα προβλήματα να αυξάνονται και τις αλλαγές στην αγορά να επιβάλλουν γρήγορες προσαρμογές, το μέλλον για την Audi, τη Stellantis και άλλους ευρωπαϊκούς κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας παραμένει αβέβαιο, καθώς προσπαθούν να επιβιώσουν και να καινοτομήσουν σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις.