Η Jaguar προκάλεσε σύγχυση στους θαυμαστές της με μια αμφιλεγόμενη καμπάνια επαναπροσδιορισμού της ταυτότητάς της, η οποία έχει δεχτεί έντονη κριτική, με ειδικούς να τη χαρακτηρίζουν ως αποτυχημένη απόπειρα επικοινωνίας της μάρκας.
Η Jaguar, μια αυτοκινητοβιομηχανία με ιστορία που ξεπερνά τον αιώνα, αποφάσισε να απομακρυνθεί από την παραδοσιακή της εικόνα, αντικαθιστώντας το χαρακτηριστικό λογότυπο της από το 1945 και υιοθετώντας μια νέα οπτική ταυτότητα.
Το αποτέλεσμα θυμίζει περισσότερο μάρκα αρωμάτων ή την αισθητική της Smart, παρά μία premium αυτοκινητοβιομηχανία που φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί μάρκες όπως η Mercedes-Benz και να ανέβει στο επίπεδο των Rolls-Royce και Bentley.
Η νέα καμπάνια φέρει το μότο «Copy nothing» («Μην αντιγράφετε τίποτα»), αλλά πολλοί τη βρίσκουν γεμάτη κλισέ. Το προωθητικό βίντεο, για παράδειγμα, περιλαμβάνει εικόνες που θυμίζουν διαφημιστική καμπάνια μόδας ή την εμβληματική διαφήμιση της Apple Macintosh του 1984.
Αυτή η ασυμβατότητα μεταξύ μηνύματος και στόχου προκαλεί περαιτέρω κριτική, καθώς η Jaguar επιχειρεί να απομακρυνθεί από την κλασική της κομψότητα, χωρίς να πείθει το κοινό ότι κατανοεί τις ανάγκες της αγοράς.
Οι πωλήσεις της Jaguar βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Το 2023 πούλησε λιγότερα από 67.000 αυτοκίνητα παγκοσμίως, σχεδόν τα μισά από όσα πούλησε κατά το οικονομικό έτος 2019/2020.
Η πτώση αποδίδεται στη ξεπερασμένη της τεχνολογίας, την έλλειψη νέων μοντέλων και μια μπερδεμένη τοποθέτηση στην αγορά. Αντί να αντιμετωπίσει άμεσα αυτές τις προκλήσεις, η καμπάνια επικεντρώνεται σε ένα αφηρημένο και αμφιλεγόμενο όραμα που αφήνει αναπάντητα βασικά ερωτήματα για το μέλλον της μάρκας.
Η απόφαση της Jaguar να σταματήσει την παραγωγή των περισσότερων μοντέλων της (με εξαίρεση το F-Pace, που θα συνεχίσει προσωρινά) επιδεινώνει την κατάσταση. Η εταιρεία υπόσχεται τρία νέα υπερπολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με την πρώτη παρουσίαση να προγραμματίζεται στο Miami Art Basel τον επόμενο μήνα.
Ωστόσο, η κυκλοφορία του πρώτου μοντέλου δεν αναμένεται πριν το 2026, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα για το πώς η εταιρεία σκοπεύει να διατηρήσει το ενδιαφέρον του κοινού μέχρι τότε.