«Αφού υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου του μπλοκαρίσματος αλλά και του σπιναρίσματος των τροχών γιατί να μην ελέγχεται και η πρόσφυση τους όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται εν κινήσει;» Αυτό θα πρέπει να ήταν η πρώτη σκέψη των μηχανικών την στιγμή της σύλληψης του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας. Το Electronic System Stability έγινε ευρέως γνωστό όταν τοποθετήθηκε στην Mercedes-Benz A-Class μετά τα συμπτώματα ανατροπής κατά την διάρκεια δοκιμών. Ανάλογα με τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου, η ονομασία του εν λόγω συστήματος ποικίλλει π.χ. για την Mercedes-Benz είναι το ESP, για την ΒΜW το DSC (Dynamic Stability Control), για την Fiat το VSC (Vehicle Stability Control) κ.α.
Κατά μια έννοια το σύστημα ESP αποτελεί την εξέλιξη του ABS και του TCS με την βασική διαφορά ότι σκοπός του είναι η διατήρηση της δυναμικής ισορροπίας του οχήματος. Η δομή του εν λόγω συστήματος βασίζεται σε αυτή του ABS μιας και χρησιμοποιούνται οι ίδιοι αισθητήρες για την μεταφορά των δεδομένων σε ξεχωριστή ωστόσο μονάδα επεξεργασίας. Για την λειτουργία όμως του ESP απαιτούνται περισσότερα αισθητήρια όργανα όπως αυτό που αντιλαμβάνεται την γωνία του τιμονιού προκειμένου το σύστημα να αντιληφθεί την κατεύθυνση του αυτοκινήτου. Οι αισθητήρες πλευρικής επιτάχυνσης και περιστροφής (yaw sensor) «διαβάζουν» αντίστοιχα το μέγεθος της αποσταθεροποίησης και την απόκλιση του οχήματος από τον κάθετο άξονα του.
Όλα αυτά τα δεδομένα ταξιδεύουν μέσω του δικτύου Can-bus στην μονάδα ελέγχου η οποία επεξεργάζεται τα δεδομένα με ρυθμούς χιλιοστών των δευτερολέπτων. Όταν διαπιστωθεί διατάραξη της ισορροπίας του οχήματος από τον αισθητήρα περιστροφής τότε η μονάδα ελέγχου δίνει εντολή στο σύστημα πέδησης να ενεργοποιηθεί ανεξάρτητα σε κάθε τροχό ανεξάρτητα μειώνοντας το φαινόμενο υποστροφής ή υπερστροφής. Ο αισθητήρας πλευρικής επιτάχυνσης αντιλαμβάνεται την ένταση της αποσταθεροποίησης και σε περίπτωση που η επιβράδυνση των τροχών δεν είναι αρκετή τότε ο εγκέφαλος του κινητήρα μειώνει την ροπή. Στα περασμένης γενιάς ESP η ταχύτητα επεξεργασίας των δεδομένων ήταν περιορισμένη με αποτέλεσμα τα εν λόγω συστήματα να ήταν αρκετά ευαίσθητα. Σήμερα όμως η ταχύτητα της μνήμης τους ξεπερνά τα 240kb με αποτέλεσμα την ακριβέστερη και ταχύτερη επεξεργασία των δεδομένων, άρα και καλύτερη απόδοση του όλου συστήματος.
*Στάνταρ το σύστημα ESC από το 2011
Όπως ήταν αναμενόμενο, το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο αποφάσισε στην τοποθέτηση του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας (ESC ή Electronic Stability Control) στον στάνταρ εξοπλισμό όλων των νέων επιβατικών και επαγγελματικών αυτοκινήτων που θα κυκλοφορήσουν στην ευρωπαϊκή αγορά από το Νοέμβριο του 2001. Ο κανονισμός έχει ήδη περάσει από το κοινοβούλιο και το μόνο που απομένει είναι να πέσουν οι υπογραφές και των αρμοδίων του συμβουλίου για να επισφραγιστεί και τυπικά η έγκριση. Η ύπαρξη του ESC στον βασικό εξοπλισμό όλων των νέων αυτοκινήτων είναι κάτι ανάλογο με ότι είχε γίνει με το ABS και στόχος της Κομισιόν είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας που προκύπτει από την τεχνολογική αναβάθμιση των σύγχρονων αυτοκινήτων. Εκτός από τα επιβατικά αυτοκίνητα, η λειτουργία του ESC έχει αποδειχτεί ζωτικής σημασίας σε οχήματα μεγαλύτερου όγκου, όπως είναι τα λεωφορεία και τα φορτηγά.