Η

Ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις

f3_resize8

Εξαιτίας του αυξημένου τους κόστους, οι  ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις τοποθετούνται κατά κύριο λόγο σε πολυτελή λιμουζίνες όπως η το Audi A8, την BMW 7 και Mercedes-Benz S-Class. Η κίνηση των εν λόγω διατάξεων επιβλέπεται συνεχώς από αισθητήρες οι οποίοι επικοινωνούν μέσω του δικτύου CAN-bus με τις ανάλογες μονάδες ελέγχου. Οι αισθητήρες αυτοί αντιλαμβάνονται την πλευρική επιτάχυνση του αμαξώματος. Με απλά λόγια αυτοί οι σένσορες «διαβάζουν» την κλίση του αυτοκινήτου στις στροφές και εν συνεχεία μεταβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα. στην ανάλογη ηλεκτρονική μονάδα. Από εκεί η τελευταία επεξεργάζεται όλες τις πληροφορίες που δέχεται βάση του αλγοριθμικού της προγράμματος και στην συνέχεια δίνει εντολή στους ενεργοποιητές να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Στην προκειμένη περίπτωση οι αυτοί οι ενεργοποιητές δεν είναι άλλοι παρά ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες οι οποίες μεταβάλλουν την σκληρότητα των αμορτισέρ ελέγχοντας την παροχή του αέρα στον θάλαμο τους. Η πίεση στις δεξαμενές των συμπιεστών που παράγουν τον αέρα συνήθως κυμαίνεται στα 10 με 20bar. Ωστόσο, απαιτούνται μερικοί ακόμα αισθητήρες οι οποίοι  τοποθετούνται στους άξονες του αυτοκινήτου, κοντά στα ελατήρια, ώστε να αντιλαμβάνονται το μέγεθος της κάθετης φόρτισης. Σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που καταφτάνουν από όλους τους αισθητήρες η μονάδα μπορεί να αναγνωρίσει τις συνθήκες οδήγησης και να προσαρμόσει ανάλογα την ρύθμιση της ανάρτησης.

H Mercedes-Benz αποτελεί από τους πρωτοπόρους στα συστήματα αερανάρτησης παρουσιάζοντας το 1998 την S-Class εξοπλισμένη με το καινοτομικό AIRMATIC.To εν λόγω σύστημα συνδυάζεται με το ADS (Adaptive Damping System) και ελέγχεται από μικροεπεξεργαστές υψηλής ταχύτητας μεταβάλλοντας την ρύθμιση των αμορτισέρ σε λιγότερο από 0,05 δευτερόλεπτα. Για παράδειγμα στην εξωτική SL o οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε δύο προγράμματα, τα Comfort και Sport. Όταν η SL ξεπεράσει την ταχύτητα των 100χλμ./ώρα, το ύψος του αμαξώματος από το έδαφος μειώνεται μέχρι και 15 χιλιοστά, αυξάνοντας τη σταθερότητα σε ακόμα υψηλότερες ταχύτητες. Αντίθετα, σε ιδιαίτερα ανώμαλα οδοστρώματα, το ύψος από το έδαφος αυξάνεται μέχρι και 50 χιλιοστά, προκειμένου να προστατευτεί το αμάξωμα από τους κραδασμούς. Παρόμοια συστήματα το τελευταίο διάστημα έχουν υιοθετηθεί και σε πολυτελή SUV προκειμένου να αυξηθούν τα επίπεδα άνεσης στις εκτός δρόμου διαδρομές χωρίς να ταλαιπωρούνται οι επιβαίνοντες.

Η Volvo χρησιμοποιεί το Four-C που τοποθετείται μεταξύ άλλων και στο S60R. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο συνεργάζεται με ειδικούς αισθητήρες που επιβλέπουν την κίνηση του κάθε αμορτισέρ ανεξάρτητα, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση για την τοποθέτησή του είναι ο συνδυασμός του με το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας DSTC. Στο αμάξωμα έχουν τοποθετηθεί επιπλέον σένσορες -όπως, μεταξύ άλλων, αυτοί της επιτάχυνσης και του συστήματος διεύθυνσης- μεταβιβάζοντας στην ηλεκτρονική μονάδα του Four-C περίπου 500 πληροφορίες το δευτερόλεπτο. Ανάλογα με το πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο οδηγός η ρύθμιση των αμορτισέρ μεταβάλλεται σε λιγότερο από 1/25 του δευτερολέπτου. To όλο σύστημα αποτελεί προϊόν συνεργασίας με την Ohlins Racing AB. Οι κινήσεις του αμαξώματος και κατ’ επέκταση η οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου μεταβάλλονται ανάλογα με το πάτημα ενός κουμπιού στην κεντρική κονσόλα, όπου είναι δυνατή η επιλογή ανάμεσα σε τρία προγράμματα, τα Comfort, Sport και Advanced. Στο πρώτο, όπως προδίδει και η ονομασία του, η ρύθμιση της ανάρτησης είναι μαλακότερη με βασικό γνώμονα την άνεση. Στο δεύτερο πρόγραμμα η ρύθμιση είναι σκληρότερη δίνοντας βαρύτητα στη σπορ οδήγηση, ενώ, αν οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες, υπάρχει και η τρίτη “προχωρημένη” επιλογή.

Στην περίπτωση της ΒΜW 7 όταν κατά την διάρκεια στροφής αναπτύσσονται πλευρικές επιταχύνσεις μέχρι και 0,3g όσοι βρίσκονται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου δεν αντιλαμβάνονται την παραμικρή κλίση αφού το σύστημα Dynamic Drive εξισορροπεί την φόρτιση των εξωτερικών σε σχέση αυτή των εσωτερικών τροχών. Σε επιταχύνσεις άνω των 0,6g οι κλίσεις μειώνονται έως και 80% προσφέροντας ουδέτερη οδική συμπεριφορά ακόμα και κοντά στο όριο. Πολύ σοφά όμως ο ίδιος ο κατασκευαστής αναφέρει ότι κανένας δεν μπορεί να υπερνικήσει τους νόμους της φυσικής. Και για αυτό το λόγο έχει μεριμνήσει έτσι ώστε οι κλίσεις, ναι μεν να περιορίζονται, όχι όμως και να εξαλείφονται ώστε ο οδηγός να είναι σε θέση να καταλαβαίνει κάθε φορά που υπερβάλλει..

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!