Μία σύντομη συμβίωση με το ηλεκτροκίνητο της Mitsubishi μας υπενθυμίζει τα προτερήματα αλλά και τα πρακτικά μειονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης…
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχει ήδη ξεκινήσει να στήνεται δίκτυο ανεφοδιασμού ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EV). Άλλωστε, οι παροχές ανεφοδιασμού για τα EV δεν είναι δα τόσο πολύπλοκη, αυτό που χρειάζεται είναι προνοητικότητα και αποφασιστικότητα από τον κρατικό φορέα. Βέβαια, στην χώρα μας αυτές οι έννοιες ακούγονται κάπως περίεργα, ειδικά σε μία αγορά που γνωρίζει εδώ και μερικούς μήνες τα οφέλη της πετρελαιοκίνησης, την οικονομική υγραεριοκίνηση και κοντολογίς την αεριοκίνηση (αυτή τη περίοδο μελετάται επέκταση δικτύου CNG στην Ελλάδα με στόχο την προώθηση της κίνησης με φυσικό αέριο).
Στο συγκεκριμένο άρθρο θα χρησιμοποιήσω το iMiEV για να σας μεταφέρω της οδηγικές μου εντυπώσεις από ένα ηλεκτροκίνητο (σύντομα θα ακολουθήσουν τα Opel Ampera/Chevrolet Volt). Η εκτίμησή μου είναι πως τα συμβατικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να κυριαρχούν για πολλά χρόνια ακόμη, τουλάχιστον μέχρι να βελτιωθούν τα χαρακτηριστικά των αμιγώς «μπαταριοκίνητων», αλλά και των πιο μακρινών με ενεργειακές κυψέλες (fuel cells). Ωστόσο, μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα δούμε αρκετά ηλεκτροκίνητα να κυκλοφορούν στους δρόμους κυρίως των πόλεων αφού η αυτονομία τους δεν τους επιτρέπει να ταξιδεύουν παραπέρα. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός πως το iMiEV δεν είναι ένα ιδανικό όχημα για την πόλη, με χαμηλή κατανάλωση και καλή αυτονομία για μία μέρα. Να ήταν και φτηνότερο…
Πως πάει;
Εξωτερικά το iMiEV θυμίζει ένα κλασικό αυτοκίνητο πόλης αλλά το κάπως στενό μετατρόχιο και η διαφορετικότητα του αμαξώματος (μήκους 3,395 m, πλάτους 1,475 m, απόβαρο 1.080 kg) σε υποψιάζουν πως… κάτι τρέχει. Από την θέση του οδηγού, γυρίζεις το κλειδί και δεν ακούς τίποτα· πολύ απλά γιατί δεν υπάρχει κάτι για να ακούσεις. Το ηλεκτρικό κύκλωμα τίθεται σε λειτουργία, τοποθετείς τον επιλογέα στη θέση D και ίσα που ακούς τις μπαταρίες λιθίου να τροφοδοτούν με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα. Πατάς περισσότερο το γκάζι και ο μόνος ήχος είναι το πιο έντονο σφύριγμα του ηλεκτροκινητήρα και ο θόρυβος από την κύλιση των ελαστικών.
Πράγματι είναι εντυπωσιακό, όπως και ο τρόπος που κινείται το iMiEV, αφού δεν διαφέρει από εκείνον ενός συμβατικού αυτοκινήτου. O ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στον πίσω άξονα (όπου μεταφέρεται και η κίνηση) και αποδίδει 47 kW με την ροπή να φτάνει τα 180 Nm. Σχετικά με τις επιδόσεις ο κατασκευαστής δεν ανακοινώνει τα περίπου 14-15 sec που μετρήθηκαν από περιοδικά του ειδικού Τύπου, ενώ όπως είδαμε στο κοντέρ η τελική αγγίζει τα 130 km/h! Καθόλου άσχημα για ηλεκτροκίνητο…
To γεγονός πως μπορείς να κινείσαι αθόρυβα και ευέλικτα στην πόλη είναι μια ιδιαίτερη αίσθηση που θα αρέσει σε αρκετούς. Για τους gadget-άκηδες to iMiEV μπορεί να αποτελέσει το αγαπημένο τους παιχνίδι φορτίζοντας το στο γκαράζ του σπιτιού τους, για τους ευαίσθητους σε θέματα οικολογίας το “πράσινο” μέσο μεταφοράς τους και για όσους το βλέπουν οικονομοτεχνικά ένα φτηνό τρόπο κίνησης (αν φυσικά εξαιρέσουμε το κόστος αγοράς). Το iMiEV χρειάζεται περίπου 7 -8 h για να επαναφορτιστεί σε σπιτική πρίζα ( περίπου 30 min σε τριφασικό δίκτυο), με την κατανάλωση να ισούται περίπου με 1,5 €. Η προσφερόμενη αυτονομία πρακτικά κυμαίνεται στα 100-130 km και αν σκεφτεί κανείς πως ένα αυτοκίνητο πόλης καταναλώνει περίπου 6-7 lt/100 km μπορεί να υπολογίσει το όφελος.
Όπως σε κάθε ηλεκτροκίνητο έτσι και στο iMiEV το βασικότερο ζήτημα αφορά στο χρόνο φόρτισης συνδυαστικά με την αυτονομία. Αν ξεπεραστούν αυτά και μπορείς να προγραμματίζεις το ημερήσιο δρομολόγιό σου περίπου στα 70-80 km, τότε δεν είναι και τόσο μεγάλος μπελάς να… βγάζεις κάθε βράδυ την μπαλαντέζα από το πορτμπαγκάζ. Μάλιστα, στον πίνακα οργάνων υπάρχει ακριβές όργανο που σου δείχνει τη διαθέσιμη αυτονομία. Τόσο ακριβές που τη στιγμή που θα ενεργοποιήσεις τον κλιματισμό θα δεις την ένδειξη π.χ. να μειώνεται από τα 90 στα 65 km (οποιαδήποτε δευτερεύουσα λειτουργία επιβαρύνει την αυτονομία). Η μείωση της αυτονομίας ενός EV απέναντι σε δευτερεύουσες ηλεκτρικές απαιτήσεις είναι ένα θέμα που θα αναλύσουμε προσεχώς.
Εν τέλει…
Επειδή δεν είναι η πρώτη φορά που οδηγώ ηλεκτροκίνητο, φυσικό ήταν το μεγαλύτερο άγχος μου να αφορά την αυτονομία του iMiEV. Διότι άλλο πράμα να ξεμένεις στο δρόμο από βενζίνη (ή πετρέλαιο) και άλλο από ηλεκτρική ενέργεια. Πολύ πιο εύκολα βρίσκεις βενζινάδικο και πολύ πιο δύσκολα κοινόχρηστη ηλεκτρική πρίζα. Όπως είπαμε, το θέμα της φόρτισης είναι ένα από τα σημαντικότερα, κυρίως όσον αφορά την υποδομή δικτύου. Από την άλλη, το κόστος κτήσης είναι ένα θέμα αφού το i-MiEV αν πωλούνταν στη χώρα μας θα κόστιζε περίπου 40.000 € (ο φόρος πολυτελείας φτάνει τα 9.500 €, αυτή τη περίοδο θα ανακοινωθεί επιτέλους η κατάργηση του φοροεισπρακτικού μέτρου), όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει επιπλέον επιδότηση μέχρι και 7.000 €. Επίσης, κλειδί στην διάδοση της ηλεκτροκίνησης είναι η μείωση της τιμής των μπαταριών. Αρκεί να σκεφτείτε πως περίπου τα 3/5 του κόστους του iMiEV αφορούν στο κόστος των μπαταριών!
ΚΑΛΗΜΕΡΑ.ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΝΟΣ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ I IMIEV. ΤΟ ΘΕΛΟΥΜΕ ΣΑΝ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΙΚΡΟ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ,ΨΩΝΙΑ,ΚΛΠ ΜΕ ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΑΡΙΘΜΙΟ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ 35.ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΒΕΝΖΙΝΗ Η ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΑΞΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΟΠΟ ΑΝ ΒΡΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΚΑΛΟ 5ΑΕΤΙΑΣ Η ΟΧΙ.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ
Καλημέρα, λιγάκι δύσκολο να βρείτε κάτι καθώς είχαν πωληθεί ελάχιστα τέτοια μοντέλα. Επίσης δύσκολο να βρειτε γενικότερα ηλεκτρικό. Πάντοτε εξαρτάται και η τιμή πώλησης που θα το βρειτε.