Το νέο RAV4 αναμένεται στην χώρα μας αρχές Απριλίου και εμείς αναλύουμε την λειτουργία της αναβαθμισμένης τετρακίνησης…
Δεν είναι μυστικό πως στην Toyota δεν αρέσουν τα τολμηρά βήματα ούτε μη αναγκαίες ενέργειες. Κάπως έτσι δικαιολογείται το γεγονός πως ακόμη και σήμερα δεν έχει υιοθετηθεί το δημοφιλές στην ευρωπαϊκή αγορά downsizing αν και φήμες κάνουν λόγο για την εμφάνιση μικρών υπερτροφοδοτούμενων εκδόσεων με την ενεργοποίηση της συνεργασίας με την BMW.
Με την λογική «κάνουμε μόνο αυτό που χρειάζεται» το σύστημα τετρακίνησης IADS (Integrated Active Drive System) που υπάρχει στο τωρινό RAV4 χρησιμοποιεί έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη για την μεταφορά της ροπής στον πίσω άξονα. Κατά την εκκίνηση και σε γλιστερά οδοστρώματα η ροπή μεταφέρεται και στους πίσω τροχούς έως 50% και όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 25 km/h η λειτουργία επανέρχεται στο Normal. Εδώ η ροπή μεταφέρεται μόνο στον εμπρός άξονα για βέλτιστη κατανάλωση καυσίμου.Φυσικά όταν οι αισθητήρες αντιληφθούν απώλεια πρόσφυσης (για την ακρίβεια διαφορά περιστροφικής ταχύτητα των τροχών ανάμεσα στους δύο άξονες πέρα από την φυσιολογική τιμή) το πολύδισκο συμπλεκτάκι σφίγγει και στέλνει ροπή στους πίσω τροχούς.
Όταν διαταράσσεται η δυναμική ευστάθεια του αυτοκινήτου και το σύστημα VSC (το σύστημα ελέγχου) διαγνώσει πως το αυτοκίνητο αποκλίνει από την κανονική του τροχιά τότε το EPS δημιουργεί μία μικρή ροπή στο τιμόνι ενθαρρύνοντας τον οδηγό να πάρει μικρό ανάποδο. Όταν ο οδηγός πέσει στα φρένα τότε η λειτουργία AWD αναβάλλεται στιγμιαία δίνοντας προτεραιότητα στο VSC. Στο Lock Mode η ροπή κατανέμεται ισόποσα ανάμεσα στους δύο άξονες έως τα 40 km/h.
Τα παραπάνω ισχύουν για το απερχόμενο RAV4. Στο νέο υπάρχει μία επιπλέον λειτουργία πιέζοντας τον διακόπτη Sport στην κεντρική κονσόλα. Ουσιαστικά το Sport ελέγχει την τροχιά του νέου RAV4 στην διάρκεια στροφής με δυναμικό τρόπο στο πλαίσιο του IDDS (Integrated Dynamic Drive System). Μέσω του αισθητήρα περιστροφής (yaw sensor) και ανάλογα με πλευρική επιτάχυνση περνά ροπή στους πίσω τροχούς ώστε να εξισορροπεί το φορτίο και να βελτιώνει την τροχιά του αυτοκινήτου με σπορ διάθεση.
Όπως φαίνεται στο διάγραμμα στην είσοδο της στροφής ήδη στον πίσω άξονα περνά 10% της ροπής το οποίο σταδιακά μπορεί να αυξηθεί στο 50% και να ξανά μειωθεί φτάνοντας στην έξοδο της στροφής. Η διαφορά από την απλή αυτόματη κατανομή του IADS είναι πως στο IDDS η μεταβολή της κατανομής της ροπής συνδυάζεται με μεταβολή στην υποβοήθηση του τιμονιού (μειώνεται κατά 20% για πιο βαριά αίσθηση), στην απόκριση του γκαζιού (γίνεται πιο άμεση) και σε μία μικρή διεύρυνση του όριο rpm για πιο σπορ και απολαυστική οδήγηση ειδικά σε χωματόδρομους και λασπωμένα εδάφη.