NEA

Bosch, σύστημα ευστάθειας και στις μοτοσικλέτες!

SONY DSC

Ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας δεν θα συναντάμε μόνο στους τέσσερις τροχούς αλλά και στις μοτοσικλέτες!

Το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESP ή ESC από το Electronic Stability Control) το συναντάμε πλέον όλο και σε περισσότερα αυτοκίνητα ώσπου κάποια στιγμή να αποτελέσει βασικό στοιχείο εξοπλισμού (όπως συνέβη και με το σύστημα ABS). Τι γίνεται όμως με τις μοτοσικλέτες; Από το 2016 όλες οι μοτοσικλέτες με κινητήρα άνω 125 cc θα πρέπει να διαθέτουν ABS, σύμφωνα με οδηγία της Ε.Ε. Οι μικρότερες μηχανές με κυβισμό από 50 cc θα πρέπει να εξοπλίζονται με ABS ή συνδυασμένο σύστημα πέδησης (θα υπάρχει μηχανική σύνδεση όπου θα φρενάρουν και οι δύο τροχοί μαζί).

Μία από τις πρώτες εφαρμογές ABS καταγράφεται to 1988 σε μοτοσικλέτα της BMW (περίπου 10 χρόνια μετά το πρώτο αυτοκίνητο με ABS) ενώ το 1992 η Honda είναι η πρώτη ιαπωνική εταιρία που εξοπλίζει με ABS μοτοσικλέτα της. Δύο χρόνια αργότερα, το 1994, μοτοσικλέτες Suzuki της γιαπωνέζικης αστυνομίας διέθεταν ABS της Bosch ενώ το 2006 η Continental σε συνεργασία με την BMW παρουσιάζει την δική της εκδοχή με ένα κόμπακτ σύστημα βάρους μόλις 2,3 kg. To πρώτης γενιάς ABS ζύγιζε περίπου 11 kg! Από το 2014 η Bosch θα διαθέτει μονοκάναλο ABS που ζυγίζει μόλις 0,7 kg για χρήση σε φτηνές μηχανές με υδραυλικά φρένα. Εδώ θα πρέπει να μιλήσουμε για την δυσκολία στην εξέλιξη του ABS για μοτοσικλέτες για ένα πολύ απλό λόγο: ο αναβάτης μπορεί να επιβραδύνει τον εμπρός ή τον πίσω τροχό ανεξάρτητα, κάτι που δεν ισχύει στο αυτοκίνητο.

Στα επόμενα χρόνια θα βλέπουμε όλο και περισσότερα δίκυκλα με ABS. Μάλιστα, το KTM 1190 Adventure είναι το πρώτο με ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας το οποίο ονομάζεται MSC ή Motorcycle Stability Control. Όπως και στο αυτοκίνητο στον εμπρός και πίσω τροχό υπάρχει από ένας αισθητήρας που μετρά την περιστροφική ταχύτητα ενώ ένας άλλος μεταφέρει 100 φορές το δευτερόλεπτο δεδομένα για την δυναμική ευστάθεια και την γωνία της μοτοσικλέτας.

Στην περίπτωση βίαιης επιβράδυνσης και ενώ αρχίζει ο τροχός να μπλοκάρει η ηλεκτρονική μονάδα του ABS δίνει εντολή να μειωθεί η πίεση του συστήματος πέδησης και να την αυξήσει ξανά μέσα σε ένα δευτερόλεπτο (η κατάσταση αυτή επαναλαμβάνεται συνεχώς μέχρι να υπάρξει αποτελεσματική επιβράδυνση). Σαφώς το ABS και το MSC είναι συστήματα που βελτιώνουν την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών οι οποίοι όμως θα έχουν πάντα τον πρώτο λόγο καθώς οι νόμοι της φυσικής στα δίκυκλα ισχύουν περισσότερο από κάθε άλλο επίγειο όχημα.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!